بررسی رفتارهای تخریبگری سازمانی(وندالیسم) و ارتباط آن با احساس آنومی (بی هنجاری) کارکنان (مورد مطالعه :سازمان تامین اجتماعی)
(ندگان)پدیدآور
شکرریز, جواد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تخریبگری و رفتارهای وندالیسمی یکی ازموضوعات مهم رفتاری است که با دامنة وسیع و مخرب بر عملکرد افراد وکارکنان، کارآمدی و نهایتاً اثربخشی فردی و سازمانی مؤثراست. ازدیگر معضلات اجتماعی احساس انومی (بیهنجاری) در افراد است. همزمانی دو ناهنجاری در سازمان اثر تخریبی مضاعفی را میتواند به همراه داشته باشد. در پژوهش حاضر به بررسی احساس انومی افراد دربروز رفتارهای وندالیستی در سازمان تأمین اجتماعی پرداخته شده است. روش: جامعه آماری شامل70 نفر کارکنان سازمان تأمین اجتماعی کاشان در سال 1402 است. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجامگرفته است. با توجه به مدل مفهومی پژوهش جهت کاهش میانگین میزان خطای مطلق در PLS تعداد 58 نمونه استفاده شده است. پرسشنامه در دو قسمت، اول بخش تخریبگری سازمانی با دو شاخص تخریب اعتبار سازمانی وتخریب فیزیکی وقسمت دوم ان بخش انومی با چهار شاخص انومی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی است. یافتهها: حاکی ازتأییدتأثیر احساس آنومی (بیهنجاری) کارکنان (بیهنجاری سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی) بر بروز رفتارهای وندالیستی سازمانی (تخریب اعتبار سازمانی و تخریب فیزیکی) با مقدار آماره t برابر 953/11 و ضریب تأثیر 736/0 با اطمینان 95 درصد است. نتیجهگیری: احساس آنومی (بیهنجاری) ارکنان در بروز رفتارهای وندالیستی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. و با توجه به ضریب تعیین تعدیل شده احساس آنومی (بیهنجاری) کارکنان (بیهنجاری سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی) حدود 2/54 درصد از واریانس رفتارهای وندالیستی سازمانی (تخریب اعتبار سازمانی، تخریب فیزیکی) را تبیین میکند.
کلید واژگان
آنومیآنومی سازمانی
رفتارکاری انحرافی و وندالیسم سازمانی
اجتماعی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01



