طراحی الگوی شاخصهای برانگیزاننده هزینهکرد ورزشی (زمان و پول) در بین شهروندان
(ندگان)پدیدآور
احمدی, نگینسیدعامری, میرحسن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از تحقیق؛ طراحی الگوی شاخصهای برانگیزاننده هزینهکرد ورزشی (زمان و پول) در بین شهروندان ارومیه بود. روش پژوهش کیفی بوده که براساس نظریه دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین به طراحی مدل پارادایمی تحقیق پرداخته است. جامعه آماری تحقیق 156 نفر از اساتید هیئت علمی رشته علوم ورزشی در دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام نور، همچنین؛ مدیران، معاونین، کارشناسان و متخصصان صاحبنظر در زمینه تحقیق در اداره کل ورزش و جوانان و نیز اداره کل آموزش و پرورش، کارشناسان مطلع در اداره ورزش و جوانان و نهایتاً معلمان تربیتبدنی مجرب در خصوص موضوع پژوهش در شهرستان ارومیه بودند. نمونه آماری 28 نفر براساس روش نمونهگیری گلوله برفی برآورد شد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمهساختاریافته بوده است. تجزیهوتحلیل دادههای آماری نیز به شکل اعتبارسنجی در قالب مصاحبه و جلسه با افراد گروه کانون مرکزی تحقیق بوده است که با رویکرد استراوس و کوربین کدها، مقولهها، مفاهیم و نهایتاً چارچوب مدل مشخص شده است. خروجی پژوهش مدل پارادایمی شاخصهای برانگیزاننده هزینهکرد ورزشی بود که از شرایط علی، پدیده محوری، شرایط مداخلهگر و زمینهای، راهبردها و پیامدها تشکیل شده است. موارد ذکرشده از کدهایی در مرحلة اول کدگذاری باز در چند مفهوم نظیر: عوامل درونفردی (ذهنی-نگرشی، بهداشتی-سلامتی، شناختی-دانشی و برنامهریزی-هدفگذاری)، عوامل تعاملی (فرهنگی-اجتماعی و رسانه و تبلیغات) و عوامل سازمانی (اقتصادی، امکانات و تجهیزات و نهایتاً حقوقی-قانونی) بهدست آمد. همچنین در مرحلة دوم کدگذاری نیز کدگذاری محوری با مقولة محوری عوامل هزینهکرد ورزشی بررسی شد. در پایان مشخص شد که نتیجه اجرای راهبردهای مؤثر تحقیق حاضر در سه سطح توانمندسازی فردی، تعاملی و سازمانی، باعث: گسترش سلامتی، ایجاد سبک زندگی فعال و سالم، بازگشت سرمایه و کاهش هزینه درمان و نهایتاً توسعه مشارکت ورزشی شهروندان میشود.
کلید واژگان
استراوس و کوربینمشارکت ورزشی
هزینهکرد ورزشی
بازاریابی ورزشی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
شاپا
2345-55512538-5879



