بررسی و تحلیل محتوای برنامه های ورزشی سیمای جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
شکرانی, ابراهیمآقاپور, سید مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برنامههای ورزشی بیش از یک پنجم کل برنامههای تلویزیونی جهان را تشکیل میدهند و پربینندهترین و مستمرترین برنامههای تلویزیونی، تولید و پخش برنامههای ورزشی و گزارش مسابقات بزرگ ورزشی هستند. در کشورهای مختلف دنیا، معمولاً رسانه  های جمعی توسط بخش خصوصی اداره میشوند اما در جمهوری اسلامی ایران، رسانههای جمعی و بهویژه تلویزیون کاملاً دولتی بوده و سیاستهای کلی آن توسط حاکمیت تعیین میشود. هدف از این تحقیق، تحلیل محتوای برنامههای ورزشی تلویزیون که یک نهاد حکومتی میباشد، از نظر میزان توجه و مدت زمان پخش و مقایسة آنها بر اساس مقولههای ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، ورزش حرفهای، ورزش پایه، ورزش بانوان، ورزش باستانی، آموزش ورزشی، علوم و تحقیقات ورزشی، ورزش فوتبال و برنامههای غیرمرتبط (موسیقی، خواندن نامههای بینندگان و غیره) بود.     به همین منظور، برنامههای ورزشی پنج شبکه تلویزیونی 1 ، 2 ، 3 ، 5 و 6 در طی 4 هفته با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و تکنیک مشاهده مستقیم بررسی شد. بهمنظور تقویت این تکنیک، برنامههای ورزشی توسط Mp3 Player  ضبط گردید. مقولههای از پیش تعیین شده در23 برنامة ورزشی مثل ورزش و مردم، دیدار در وقت اضافه، ورزش2 ، صبح آمد، رخصت، نود، دایرة طلایی، ورزش از نگاه 5 ، ورزش ما و ... مشاهده شد و بر اساس مدت زمان پخش با استفاده از نرمافزار  SPSS  و از طریق محاسبه میانگینها و درصدگیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.     نتایج حاکی از آن است که بهطور کلی برنامههای ورزشی سیما در مقولههای تعیین شده از نظر میزان توجه و مدت زمان پخش با یکدیگر متناسب نیستند. بنابراین، محقق پیشنهاد میکند، بازنگری در میزان پخش انواع برنامههای ورزشی و تناسب آنها با یکدیگر با اولویت ورزش پایه و ورزش همگانی بهعنوان زیرساخت ورزش قهرمانی و سلامتی عمومی لازم و ضروری است.
کلید واژگان
تحلیل محتوابرنامههای ورزشی
تلویزیون
جامعه شناسی ورزشی
رسانه
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نوراستادیار دانشگاه تهران
شاپا
۲۳۴۵-۴۶۲۸۲۳۴۵-۴۶۳۶




