• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
    • دوره 4, شماره 8
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
    • دوره 4, شماره 8
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی و تحلیل محتوای برنامه های ورزشی سیمای جمهوری اسلامی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    شکرانی, ابراهیمآقاپور, سید مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    858.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    برنامه‌های ورزشی بیش از یک پنجم کل برنامه‌های تلویزیونی جهان را تشکیل می‌دهند و پربیننده‌ترین و مستمرترین برنامه‌های تلویزیونی، تولید و پخش برنامه‌های ورزشی و گزارش مسابقات بزرگ ورزشی هستند. در کشورهای مختلف دنیا، معمولاً رسانه­  های جمعی توسط بخش خصوصی اداره می­شوند اما در جمهوری اسلامی ایران، رسانه‌های جمعی و به‌ویژه تلویزیون کاملاً دولتی بوده و سیاست‌های کلی آن توسط حاکمیت تعیین می‌شود. هدف از این تحقیق، تحلیل محتوای برنامه‌های ورزشی تلویزیون که یک نهاد حکومتی می‌باشد، از نظر میزان توجه و مدت زمان پخش و مقایسة آنها بر اساس مقوله‌های ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، ورزش حرفه‌ای، ورزش پایه، ورزش بانوان، ورزش باستانی، آموزش ورزشی، علوم و تحقیقات ورزشی، ورزش فوتبال و برنامه‌های غیرمرتبط (موسیقی، خواندن نامه‌های بینندگان و غیره) بود.     به همین منظور، برنامه‌های ورزشی پنج شبکه تلویزیونی 1 ، 2 ، 3 ، 5 و 6 در طی 4 هفته با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و تکنیک مشاهده مستقیم بررسی شد. به‌منظور تقویت این تکنیک، برنامه‌های ورزشی توسط Mp3 Player  ضبط گردید. مقوله‌های از پیش تعیین شده در23 برنامة ورزشی مثل ورزش و مردم، دیدار در وقت اضافه، ورزش2 ، صبح آمد، رخصت، نود، دایرة طلایی، ورزش از نگاه 5 ، ورزش ما و ... مشاهده شد و بر اساس مدت زمان پخش با استفاده از نرم‌افزار  SPSS  و از طریق محاسبه میانگین‌ها و درصدگیری ‌مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.     نتایج حاکی از آن است که به‌طور کلی برنامه‌های ورزشی سیما در مقوله‌های تعیین شده از نظر میزان توجه و مدت زمان پخش با یکدیگر متناسب نیستند. بنابراین، محقق پیشنهاد می‌کند، بازنگری در میزان پخش انواع برنامه‌های ورزشی و تناسب آنها با یکدیگر با اولویت ورزش پایه و ورزش همگانی به‌عنوان زیرساخت ورزش قهرمانی و سلامتی عمومی لازم و ضروری است.
    کلید واژگان
    تحلیل محتوا
    برنامه‌های ورزشی
    تلویزیون
    جامعه شناسی ورزشی
    رسانه

    شماره نشریه
    8
    تاریخ نشر
    2014-11-22
    1393-09-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
    استادیار دانشگاه تهران

    شاپا
    ۲۳۴۵-۴۶۲۸
    ۲۳۴۵-۴۶۳۶
    URI
    https://smms.basu.ac.ir/article_1061.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/114983

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب