نقش حمایت های مالی ورزشی در ایجاد تعهد در هوادران فوتبال نسبت به حامیان مالی ورزشی
(ندگان)پدیدآور
محمدی, رزگارهنری, حبیبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروز در جهان، حمایت های مالی به خصوص حمایت های مالی ورزشی بخش مهمی از فعالیت های بازاریابی را تشکیل می دهند. در ایران هم حمایت های مالی ورزشی روند روبه رشدی را به خصوص در ورزش فوتبال طی می کند. از این رو، مدیران شرکت ها باید از فعالیت های بازاریابی اطلاعات کاملی کسب کنند تا بتوانند تصمیمات مهمی از جمله تخصیص منابع برای حمایت های مالی ورزشی اتخاذ کنند. هدف از این تحقیق، بررسی نقش حمایت های مالی ورزشی بر مرحله بلوغ هواداران فوتبال بود که در آن 5 متغیر مهم یعنی آگاهی از نام و نشان تجاری، تصویر شرکت، علاقه به شرکت، قصد خرید و وفاداری به شرکت و محصولاتش مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، پرسشنامه ای طراحی و پس از تأیید روایی پرسشنامه توسط متخصصان، پایایی آن با استفاده ازضریب آلفای کرونباخ (با اجرا بر روی بخش کوچکی از جامعۀ موردنظر) برابر با 80/0 به دست آمد. هواداران تیم پرسپولیس در لیگ دهم به عنوان جامعۀ آماری انتخاب شدند و تعداد 400 نفراز هواداران به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق، با روش آماری آزمون دوجمله ای (نسبت)، تأثیر حمایت های مالی ورزشی بر افزایش 5 متغیر ذکر شده در میان هواداران مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده، حمایت های مالی ورزشی باعث ارتقای تصویر شرکت، افزایش قصد خرید، علاقه به شرکت و وفاداری هواداران به حامی مالی می شود ولی تأثیر زیادی بر آگاهی از نام ونشان تجاری ندارد. شرکت ها باید در نظر داشته باشند که مراحل بلوغ هواداران یک فرایند زمان بر است و به حمایت مداوم و طولانی نیاز دارد تا در نهایت بتوانند به اهداف بازاریابی خود که همانا بازگشت سرمایه، افزایش سهم بازار و افزایش مشتریان است، نائل شوند.
کلید واژگان
حمایت های مالی ورزشیهواداران
نشان تجاری
تصویر شرکت
علاقمندی
قصد خرید
وفاداری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-01-201391-11-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهراناستادیار دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
۲۳۴۵-۴۶۲۸۲۳۴۵-۴۶۳۶




