ارتباط بین ابعاد شخصیت و تحلیل رفتگی شغلی معلمان مرد تربیت بدنی شهر زنجان
(ندگان)پدیدآور
جلالی فراهانی, مجیدسجادی, سید نصرالهعلی دوست قهفرخی, ابراهیماسلامی, یوسفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین ابعاد شخصیت و تحلیل رفتگی شغلی معلمان مرد تربیت بدنی شهر زنجان بود. جامعة آماری این پژوهش را کلیه معلمان مرد تربیت بدنی شهر زنجان تشکیل میداد که همة 59 نفر آنها به عنوان نمونة آماری انتخاب شده و از این تعداد 53 نفر به پرسشنامه ها پاسخ داده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود که اطلاعات آن به صورت میدانی و کتابخانه ای جمع آوری شد. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامة مسلچ برای تحلیل رفتگی شغلی و پرسشنامة گلدبرگ برای ابعاد شخصیت استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، حدود 85 درصد افراد (45 نفر) متأهل بودند. بیشتر معلمان در سنین بین 40 تا 49 سال بوده (45 درصد)، اغلب دارای مدرک کارشناسی (58 درصد)، و دارای سابقه بیشتر از 20 سال (51 درصد) بودند.
نتایج آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون بین ابعاد شخصیت (برونگرایی، گشودگی به تجربه، وظیفه شناسی، همسازی و پایداری هیجانی) و مؤلفههای تحلیل رفتگی (فرسودگی هیجانی، مسخ شخصیت و فقدان موفقیت فردی) نشان داد، بین فرسودگی هیجانی و گشودگی به تجربه (001/0=P)، همچنین بین مسخ شخصیت و برونگرایی (008/0=P) و بین مسخ شخصیت و گشودگی به تجربه (019/0=P) ارتباط معناداری وجود داشت. در سایر موارد، ارتباط معناداری مشاهده نشد(05/0≤P).
با توجه به اینکه بیشترین مقدار تحلیل رفتگی شغلی در این معلمان در بعد فقدان موفقیت فردی بود، پیشنهاد میشود برنامههایی برای ارتقای موفقیت فردی معلمان تربیت بدنی مرد، در گرفته شود.
کلید واژگان
ابعاد شخصیتتحلیل رفتگی شغلی
معلمان مرد تربیت بدنی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-07-231390-05-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراندانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
استادیار دانشگاه تهران
کارشناس ارشد تربیت بدنی، دانشگاه تهران
شاپا
۲۳۴۵-۴۶۲۸۲۳۴۵-۴۶۳۶




