• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد اسلامی
    • دوره 24, شماره 96
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد اسلامی
    • دوره 24, شماره 96
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ساخت و اعتباریابی سنجه میزان پایبندی به اصول کسب‌وکار حلال

    (ندگان)پدیدآور
    مسعودی پور, سعیدایمانی, محبوبه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف کسب‌وکارها از نگاه اسلام، کسب سود حلال است. این امر مستلزم پایبندی کسب‌و‌کارها به بایدها و نبایدهایی است که در دین برای فعالیت‌ آنها بیان شده است. این پژوهش به دنبال طراحی سنجه‌ای برای اندازه‌گیری میزان پایبندی کسب‌وکارها به اصول کسب‌وکار حلال در صنعت خرده‌فروشی است. برای این منظور از روش تحقیق آمیخته در دو فاز کیفی و کمی استفاده شده است که در فاز کیفی به طراحی مدل پرداخته شده است. برای این منظور از طریق مرور پیشینه، اصول کسب‌وکار حلال احصا و مدل کیفی ساخته می‌شود. در فاز دوم، برای بررسی اعتبار ابزار اندازه‌گیری از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و نرم‌افزار Smart PLS استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان فروشگاه‌های خرده‌فروشی‌های کوچک در شهر یزد است که 384 نفر نمونه به صورت تصادفی در دسترس و از طریق ارسال پرسشنامه در فضای مجازی انتخاب شده‌اند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که کسب‌وکار حلال شامل پنج بعد اصلی است که عبارت‌اند از: شاخص‌های مربوط به تبلیغات، شاخص‌های مربوط به توزیع، شاخص‌های مربوط به قیمت، شاخص‌های مربوط به کارکنان و شاخص‌های عمومی در کسب‌وکار حلال. در نهایت اعتبار مدل و شاخص‌های مربوط به تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم، بررسی و نتایج حاصل معتبربودن سنجه ساخته‌شده را که شامل 29 گویه است را تأیید می‌کند. در گام سوم، با استفاده از سنجه طراحی‌شده، وضعیت موجود پایبندی به کسب‌وکار حلال در جامعه مورد مطالعه اندازه‌گیری و تحلیل شد.
    کلید واژگان
    کسب‌وکار
    کسب‌وکار حلال
    سنجه حلال
    خرده‌فروشی

    شماره نشریه
    96
    تاریخ نشر
    2025-02-19
    1403-12-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران
    مرکز تحقیقات حلال کشور، سازمان غذا و دارو و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه قم، قم، ایران

    شاپا
    1735-3262
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/iec.2024.2035032.2770
    https://eghtesad.iict.ac.ir/article_721498.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1148451

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب