پاسخ مشتری به رفتار غیراخلاقی خرده فروشان ( مورد مطالعه : خریداران خرده فروشی در سطح شهر تهران )
(ندگان)پدیدآور
قلیزاده, وحیداسفیدانی, محمد رحیماحمدی, ایماننوع مدرک
Textعلمی _ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فروشندگان خردهفروشیها نقش اساسی را در فروش و سودآوری خردهفروشیها بر عهدهدارند، اما در برخی موارد دیده میشود که بنا به دلایل مختلف، فروشندگان شیوههای نادرست و غیراخلاقی را برای فروش در پیش میگیرند. اتخاذ این روشها از سوی فروشندگان، در بسیاری از مواقع واکنشهایی را از سوی مشتریان به دنبال دارد، که میتوان به دزدی از مغازهها، تبلیغات دهانبهدهان منفی، تحریم و ممانعت از خرید از این فروشگاهها را نام برد. در این تحقیق، ضمن بررسی عوامل مؤثر بر خشونت از سوی مشتریان، به بررسی نتایج خشونت آنان بر جایگاه خردهفروشان پرداخته شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که به روش پیمایشی انجامشده و جامعه آماری مورد مطالعه تمام خریداران خردهفروشیها در سطح شهر تهران میباشد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده و نمونهگیری، بر اساس نمونهگیری در دسترس میباشد، که 334 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. بر اساس نتایج پژوهش درک نابرابریهای اخلاقی، بر عدمتأیید هنجارهای اخلاقی تأثیرگذار بوده که در نتیجه این عدمتأیید، مشتریان خردهفروشان را تحریم میکنند. از سوی دیگر اعتقاد به هنجار برابری اخلاقی، تأثیری مثبت و مستقیم بر خشم دارد که به دنبال این خشم نیز، تحریم خردهفروشان صورت میگیرد. همچنین در جامعهی مورد بررسی میان واکنش به رفتار غیراخلاقی در جنسیتها، تحصیلات و سنین مختلف تفاوت معناداری وجود نداشت.
کلید واژگان
پاسخ مشتریخردهفروشان
رفتار غیراخلاقی
مشتری
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
معاونت فرهنگی _ دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سازمان مرکزیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد بازاریابی, دانشگاه تهراناستادیار مدیریت بازرگانی,دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد بازاریابی, دانشگاه تهران




