چارچوبی جامع برای ابزارهای اجرای استراتژی
(ندگان)پدیدآور
مظلومی, نادرطیبی ابوالحسنی, سیدامیرحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در طول چند دهه گذشته، ابزارهای مدیریتی تبدیل به بخش مهمی از زندگی مدیران شدهاند. در این میان، سیر تکامل دانش مدیریت استراتژیک نشاندهنده این است که پژوهشها در این حوزه از مفاهیم ساده، مانند تدوین راهنمای عمل برای مدیران، به مفاهیم پیچیده و انتزاعی سوق یافته است و بهتبع آن، ابزارهای آن نیز در حوزه تدوین و همچنین اجرا متنوعتر شده است. هدف این پژوهش، ارائه چارچوبی جامع برای ابزارهای حوزه اجرای استراتژی میباشد. بدین منظور با روش کیفی و بررسی تحقیقات انجام شده در پایگاههای علمی و استفاده از روش مرور نظاممند در این حوزه، 78 مقاله شناسایی و پس از غربالگری، 43 مقاله انتخاب و در تدوین مطالعه، مورد استفاده قرار گرفتند. درنهایت با توجه به ادبیات این حوزه، 58 ابزار شناسایی شده حوزه اجرای استراتژی، در قالب چارچوبی جامع و یکپارچه مبتنی بر مدل 3 بخشی (محتوا، زمینه، فرآیند)، مشخص گردیدند. ابزارهای بخش محتوایی اجرای استراتژی در 3 حوزه مدیریت مسائل (بعد عقلانی و حقیقی)، مدیریت ادراکات و باورها (بعد هنجاری و فرهنگی) و همچنین مدیریت قدرت و سیاست (بعد میان فردی و رفتاری)؛ ابزارهای بخش زمینهای اجرای استراتژی در 3 حوزه مبتنی بر درون، مبتنی بر بیرون و همچنین تناسب شرایط داخلی سازمان و محیط خارجی؛ و درنهایت ابزارهای بخش فرآیندی اجرای استراتژی نیز در 2 حوزه فرآیندهای سیستمی دائمی و همچنین فرآیندهای پروژهای موقتی مطرح شدند.
کلید واژگان
اجرای استراتژیابزار
محتوا
زمینه
فرآیند
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
پژوهشکده امنیت ملی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیسازمان پدید آورنده
دانشیار مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهراندانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران




