• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری- منطقه ای
    • دوره 14, شماره 53
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری- منطقه ای
    • دوره 14, شماره 53
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    برنامه‌ریزی راهبردی بازآفرینی بافت تاریخی شهر «زارچ» براساس روش‌شناسی متاسوات

    (ندگان)پدیدآور
    رحیمی, حجت‌الهکلانتری, مینا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به افزایش رقابت­های بین ­شهری برای جذب سرمایه­های مالی از طریق سیاست­های مکان­سازی و برندسازی مکانی و ضرورت تقویت جنبه­های رقابت­پذیری شهرها به­منظور جذب این سرمایه­ها، احیا و بازآفرینی بافت­های تاریخی در معرض آسیب، یکی از اهداف چالش­برانگیز برنامه­ریزی شهری معاصر است. هدف پژوهش حاضر تدوین و ارائة راهبردهای بازآفرینی بافت تاریخی شهر زارچ با استفاده از روش­شناسی متاسوات است. در پژوهش حاضر، از دیدگاه­های 20 نفر از متخصصان و کارشناسان حوزة برنامه­ریزی و مدیریت شهری در شهر زارچ برای جمع­آوری اطلاعات مورد نیاز استفاده شده و نمونه­گیری و نحوه انتخاب متخصصان و کارشناسان براساس روش نمونه‌گیری گلوله­برفی انجام شده است. یافته­های پژوهش نشان­داد که اولویت­های برتر شهرداری شهر زارچ برای بازآفرینی شهری بر سه محور اساسی برنامه­ریزی یعنی؛ محور کالبدی، اجتماعی و اقتصادی استوار است. همچنین، چالشی که مدیریت شهری زارچ در زمینة بهره­گیری از منابع فوق با آن مواجه است، وجود مجموعه­ای از شهرهای پیرامونی و مجاور آن با منابع و قابلیت­های مشابه است. در وضعیت فعلی، دو مؤلفة عدم حمایت فنی و مالی از ساخت­وسازها و نیز پایین­بودن میزان سرمایه­گذاری دولتی در زمینة بازآفرینی شهری جز مؤلفه­هایی هستند که نیازمند توجه فوری می­باشند و اثرات منفی ­آن­ها باید در شهر زارچ کاهش پیدا کند. بهره­گیری از بناهای تاریخی برای گسترش ظرفیت­های گردشگری و توانمندسازی گروه­های کم­درآمد؛ جذب سرمایه­گذاری بخش خصوصی از طریق سیاست­های برندسازی مکان و تبلیغ پتانسیل­های بافت تاریخی، تقویت ساختار فضایی شبکه حمل­ونقل از طریق ایجاد اتصالات جدید و گسترش عرض معابر، ایجاد تصویر ذهنی مطلوب از طریق رسانه­های جمعی، تقویت زیرساخت­های عمومی شهری به­منظور توانمندسازی گروه­های کم­درآمد، بهره­گیری از رسانه­های جمعی برای جذب گردشگران بین­المللی با توجه به وجود جاذبه­های تاریخی و ایجاد مشوق­های ساختمانی، مالیاتی و عوارض برای جذب سرمایه­گذاری بخش خصوصی مهمترین راهبردهای بازآفرینی بافت تاریخی شهر زارچ براساس تحلیل تناسب منابع و قابلیت­ها با عوامل بیرونی محسوب می­شوند. بازآفرینی بافت­های تاریخی شهری در یک خلأ جغرافیایی و بدون رقابت­­های بین­شهری برای جذب سرمایه­های مالی ضروری برای بازآفرینی اتفاق نمی­افتد. بر اساس این واقعیت، راهبردهای فوق می­توانند به مثابه شالوده­ای برای تدوین برنامه­های عملیاتی برای افزایش رقابت­پذیری شهر زارچ در زمینة بازآفرینی بافت تاریخی این شهر عمل نمایند.
    کلید واژگان
    برنامه‌ریزی راهبردی
    بافت تاریخی
    متاسوات
    شهر زارچ
    برنامه ریزی شهری - منطقه ای

    شماره نشریه
    53
    تاریخ نشر
    2025-01-20
    1403-11-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه جغرافیا، بخش آمایش سرزمین، دانشگاه یزد، یزد، ایران
    کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، گروه جغرافیا، دانشگاه یزد، یزد، ایران

    شاپا
    2345-2277
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/gaij.2024.46961.3148
    https://gaij.usb.ac.ir/article_8685.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1146935

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب