بررسی و مقایسه نسبی انواع سرمایههای فکری در سازمانهای کوچک و متوسط فعال صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات
(ندگان)پدیدآور
زاهدی, محمدرضاکشتکار, مهراننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تغییر در پارادایمهای اساسی رقابت و کسبوکار و نیز ظهور پدیدههایی چون اقتصاد دانشمحور و همچنین جامعه اطلاعاتی، باعث شده تا ماهیت سرمایه و ثروت غالب در بسیاری از سازمانها، از ملموس به ناملموس تغییر پیدا کند. هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه نسبی میزان ایجاد انواع مختلف سرمایههای فکری در سازمانهای کوچک و متوسط صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین بررسی دلایل بروز وضعیت فعلی میباشد. روش تحقیق با توجه به هدف اساسی، «تئوری دادهبنیاد» بوده و دادهها، از طریق انجام مصاحبه با مدیران سازمانهای موردنظر جمعآوری گردیدند. در این خصوص جنبههای مختلف سرمایههای فکری از دیدگاه نحوه ایجاد، موانع و زمینههای خلق در محیط داخلی و بیرونی سازمان سؤال شد و به این ترتیب، مجموعه پاسخها در مرحله تحلیل جهت بررسی (1) وجود اختلاف در میزان تولید سرمایههای فکری و (2) علل بروز وضعیت موجود مورداستفاده قرار گرفت. بر اساس نتایج بهدستآمده، میزان خلق انواع سهگانه سرمایههای فکری شامل انسانی، ساختاری و رابطهای در جامعه موردمطالعه یکسان نیست.
کلید واژگان
سرمایه فکریتئوری دادهبنیاد
خلق سرمایههای فکری
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
پژوهشکده امنیت ملی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیسازمان پدید آورنده
دانشآموخته دوره دکترای مدیریت راهبردی دانش دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیعضو پژوهشگاه دانشگاه علوم استراتژیک




