گونهشناسی هجمههای محیطی در تربیت و چگونگی مقاومسازی متربی در برابر آنها بر اساس دیدگاه علی صفایی حائری
(ندگان)پدیدآور
درودی, محمدجوادهادی زاده, محمدتقی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
محیط تربیت یکی از مؤلفههای اثرگذار بر راهبرد (کلانروش) تربیت است؛ ازاینرو در اتخاذ راهبرد تربیت، توجه به اوضاع محیطی و حفظ تناسب با آن ضرورت دارد. این در حالی است که در دانش تربیت اسلامی، تاکنون کمتر از این «نسبت» و چگونگی رسیدن به «تناسب» ـ میان محیط با راهبرد تربیت ـ بهویژه در محیطهای ناهمسو بحث شده است. در میان اندیشمندان تربیت اسلامی، علی صفایی حائری از معدود کسانی است که به این موضوع توجه داشته است. در این راستا پژوهش حاضر در صدد است با واکاوی آثار ایشان به روش توصیفی ـ تحلیلی بهطورمشخص به دو پرسش مهم پاسخ دهد: اول اینکه هجمههای محیطی کداماند و چه دستهبندی مؤثری ـ از حیث تأثیرگذاری بر راهبرد تربیت ـ میتوان از آنها پیشهاد داد؟ دوم اینکه با چه راهبرد تربیتی میتوان متربی را در برابر هجمههای شناساییشده مصونیت بخشید؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد هجمههای محیطی بر اساس موقعیتشان در نسبت با متربی، به دو دستة «بیرونی» و «درونی» تقسیم میشوند که «شبهه»، «جلوه و جذابیت»، «طعنه و تمسخر»، «امر و نهی»، «بدگویی»، «بیاعتنایی و منزوی کردن فرد در جمع» و «دلسوزی و خیرخواهی نابجا» از مصادیق برجستة تهدیدهای بیرونی و «عادتها» و «تعصبها» از مصادیق برجستة تهدیدهای درونی به شمار میروند. همچنین مشخص شد راهبردهای مرسوم در برابر هجمههای یادشده از کارآمدی لازم برخوردار نیستند و یگانه راهبرد مؤثر دراینباره مصونیتبخشی به متربی از طریق ایجاد و تقویت سه ویژگی «شخصیت»، «حریت» و «تفکر» است.
کلید واژگان
محیط تربیتتهدید محیطی
راهبرد تربیت
مصونسازی (مقاومسازی)
علی صفایی حائری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
پژوهشکده زن و خانوادهسازمان پدید آورنده
مدیر گروه تربیت پژوهی مؤسسه معارف اهل بیتاستاد خارج فقه و اصول و مدرس و پژوهشگر فقه تربیت



