تطورات مفهومی تعلیم و تربیت و نسبت آن با مقاومتها در برابر مدارس نوین دخترانه
(ندگان)پدیدآور
تاجیک, زینب
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جامعة ایران در عصر قاجار وارد مرحلة جدیدی از تغییر و تحول شد که با دورههای گذشته، تفاوت چشمگیری داشت. مواجهه با تجدد، نظامهای آموزشی پیشین ایران را به چالش کشید و زمینة ورود آموزش مدرن به ایران را نیز فراهم کرد. اگرچه تاریخ تحولات تعلیم و تربیت دختران در ایران از زوایای گوناگونی بررسی شده است، ما در این تحقیق با توصیف گزارشهای رسمی، اسناد حقوقی، جراید، نامهها و با تحلیل دادههای تاریخی به روش تاریخ مفهومی به دنبال بررسی تطورات مفهوم تعلیم و تربیت و اثرات آن بر نظام آموزش دختران هستیم تا داوری منصفانهتری نیز دربارة مقاومتها در برابر مدارس نوین دخترانه داشته باشیم. تا پیش از ورود تجدد به ایران، منظور از تعلیم و تربیت، برنامهریزی و فعالیت محاسبهشده به منظور کشف استعدادهای فرد در راستای رسیدن به سعادت و کمال دنیوی و اخروی بوده است؛ اما در زمان تأسیس مدارس نوین، تعلیم و تربیت به معنای تجددگرایی، مدرنیزاسیون، دینزدگی و سنتگریزی دچار تطور معنایی شده است. طبق این دگردیسی معنایی، مدارس نوین دخترانه به دنبال ایجاد هویت غربی در دختران ایرانی بودهاند. بررسی تاریخ مفهومی تعلیم و تربیت نشاندهندة این واقعیت است که مخالفان مدارس نوین دخترانه با وجود اینکه عزم و تلاشی برای اصلاح تعلیم و تربیت دختران نداشتند، نه با علمآموزی دختران مشکلی داشتند و نه به دلیل منافع شخصی با این مدارس مخالفت کردهاند؛ بلکه با توجه و حساسیت به تغییر مفهومی تعلیم و تربیت، در برابر تأسیس و گسترش مدارس نوین دخترانه مقاومت میکردند و از اهداف بانیان مدارس نوین دخترانه آگاه بودند. این مقاومتها نشاندهندة این نکته است که مخالفان و علمای دین نگران دینزدایی، سنتستیزی و ایجاد هویت کاملاً غربی در مدارس نوین دخترانه بودهاند.
کلید واژگان
تاریخ مفهومی تعلیم و تربیتمدارس نوین
دختران
تاریخ مفهومی
مقاومت
آموزش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-05-211403-03-01



