• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات جنسیت و خانواده
    • دوره 12, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات جنسیت و خانواده
    • دوره 12, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تطورات مفهومی تعلیم و تربیت و نسبت آن با مقاومت‌ها در برابر مدارس نوین دخترانه

    (ندگان)پدیدآور
    تاجیک, زینب
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    جامعة ایران در عصر قاجار وارد مرحلة جدیدی از تغییر و تحول شد که با دوره‌های گذشته، تفاوت چشمگیری داشت. مواجهه با تجدد، نظام‌های آموزشی پیشین ایران را به چالش کشید و زمینة ورود آموزش مدرن به ایران را نیز فراهم کرد. اگرچه تاریخ تحولات تعلیم و تربیت دختران در ایران از زوایای گوناگونی بررسی شده است، ما در این تحقیق با توصیف گزارش­های رسمی، اسناد حقوقی، جراید، نامه­ها و با تحلیل داده­های تاریخی به روش تاریخ مفهومی به دنبال بررسی تطورات مفهوم تعلیم و تربیت و اثرات آن بر نظام آموزش دختران هستیم تا داوری منصفانه­تری نیز دربارة مقاومت­ها در برابر مدارس نوین دخترانه داشته باشیم. تا پیش از ورود تجدد به ایران، منظور از تعلیم و تربیت، برنامه­ریزی و فعالیت محاسبه‌شده به منظور کشف استعدادهای فرد در راستای رسیدن به سعادت و کمال دنیوی و اخروی بوده است؛ اما در زمان تأسیس مدارس نوین، تعلیم و تربیت به معنای تجددگرایی، مدرنیزاسیون، دین­زدگی و سنت­گریزی دچار تطور معنایی شده است. طبق این دگردیسی معنایی، مدارس نوین دخترانه به دنبال ایجاد هویت غربی در دختران ایرانی بوده­اند. بررسی تاریخ مفهومی تعلیم و تربیت نشان‌دهندة این واقعیت است که مخالفان مدارس نوین دخترانه با وجود اینکه عزم و تلاشی برای اصلاح تعلیم و تربیت دختران نداشتند، نه با علم­آموزی دختران مشکلی داشتند و نه به دلیل منافع شخصی با این مدارس مخالفت کرده­اند؛ بلکه با توجه و حساسیت به تغییر مفهومی تعلیم و تربیت، در برابر تأسیس و گسترش مدارس نوین دخترانه مقاومت می­کردند و از اهداف بانیان مدارس نوین دخترانه آگاه بودند. این مقاومت­ها نشان­دهندة این نکته است که مخالفان و علمای دین نگران دین‌زدایی، سنت­ستیزی و ایجاد هویت کاملاً غربی در مدارس نوین دخترانه بوده‌اند.
    کلید واژگان
    تاریخ مفهومی تعلیم و تربیت
    مدارس نوین
    دختران
    تاریخ مفهومی
    مقاومت
    آموزش

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-05-21
    1403-03-01
    ناشر
    پژوهشکده زن و خانواده
    سازمان پدید آورنده
    پژوهشگر مقیم پژوهشکده زن و خانواده

    شاپا
    2538-1938
    URI
    https://www.jgfs.ir/article_206596.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1146649

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب