نقش عوامل روانشناختی و امنیتی در وفاداری گردشگران به مقصدهای شهری
(ندگان)پدیدآور
بلوچی, حسینسیاه سرانی کجوری, محمد علینیازی, عیسینعمت الهی, مجید
نوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی تمایلات رفتاری گردشگران برای بازاریابان و برنامهریزان گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار است. اینکه گردشگر در مراحل مختلف سفر راجع به مقصد چگونه فکر میکند، به تصمیمگیری بهتر بازاریابان گردشگری کمک میکند. بدین منظور، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رضایت، تصویر ذهنی، پشیمانی از خرید بسته سفر و امنیت گردشگر بر وفاداری به مقصد گردشگری شهری در شهر شیراز است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، گردشگران خارجی شهر شیراز در سه ماه ابتدایی سال 1400 است. تعداد 412 نفر نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور بررسی فرضیات از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل استفاده شد. همچنین بهمنظور تحلیل بین گروهها، از آزمون لوین استفاده شد. نتایج نشان داد رضایت از سفر و تصویر ذهنی گردشگران رابطه معناداری با پشیمانی از بسته سفر دارند. رابطه بین متغیرهای امنیت گردشگران و پشیمانی از بسته سفر تأیید نشد. متغیرهای امنیت گردشگران و پشیمانی آنها رابطه معناداری با وفاداری به مقصد داشتند. همچنین پشیمانی از بسته سفر نقش میانجی بین تصویر ذهنی گردشگران و وفاداری به مقصد بازی میکند، اما نقش میانجیگری پشیمانی از بسته سفر در رابطه بین امنیت گردشگر و وفاداری به مقصد تأیید نشده است. نتایج آزمون آنکووا نشان داد متغیر جنسیت تأثیری بر میزان پشیمانی گردشگران خارجی ندارد.
کلید واژگان
گردشگریپشیمانی
تصویر ذهنی
امنیت
وفاداری
مطالعات میانرشتهای
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-10-221403-08-01
ناشر
دانشگاه گلستانسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایرانگروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
گروه گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
شاپا
2538-57392538-4821



