بررسی الگوی مکانی-زمانی نقاط حاد تصادف در جاده فیروزکوه با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی
(ندگان)پدیدآور
سمیعا, جلالرنجبر شوبی, منوچهرنیک پور, عامر
نوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شناسایی مناطق خطرناک حادثهخیز از نظر وقوع تصادفات جادهای در محور فیروزکوه به دلیل ترانزیتی بودن و اهمیت اقتصادی آن و همچنین نقش این جاده در صنعت گردشگری از اهمیت قابلملاحظهای برخوردار میباشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی الگوهای مکانی-زمانی توزیع تراکم و نقاط حاد تصادفات در جاده ترانزیتی فیروزکوه میباشد. بدین منظور، دادههای تصادفات جادهای در سالهای 1395-1401 با استفاده از تخمین تراکم کرنل و تحلیل نقاط حاد در GIS مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که بهدلیل محدودیتهای حملونقل جادهای و مسافرت در دوران اپیدمی کرونا، تعداد تصادفات کمتری در سالهای 1398 و 1399 در مقایسه با سالهای ماقبل و مابعد آن در بازه زمانی 1395-1401 رخداده است. نتایج نشان داد که توزیع تراکم و نقاط حاد تصادفات از نظر مکانی-زمانی دارای تغییرپذیری میباشند. به دلیل تراکم بالای تصادفات در منطقههای ایستگاه قطار دوگل و بعد از تونل آبشار، خوشههای تصادفات با میانگین 32/2 Z-score = و سطوح اطمینان 90 تا 99 درصد در بازه زمانی 1395-1401 در این دو منطقه شناساییشده است. طول جاده در این خوشههای تصادفات 979/10 کیلومتر بوده که شامل 46 درصد از تصادفات جادهای در این بازه زمانی میباشد. نتایج این تحقیق میتواند جهت بررسی عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات جادهای در مناطق با تراکم بالا و خوشههای تصادفات، اتخاذ تصمیمات آگاهانه جهت مدیریت سوانح رانندگی و همچنین اجرای اقدامات عمرانی و آموزشی توسط سازمانهای مسئول در جهت افزایش ایمنی جاده مورداستفاده قرار بگیرد.
کلید واژگان
تخمین تراکم کرنلتوزیع تصادفی
ختیس-ارد-جی
خوشه های خوشههای تصادف
مازندران
جغرافیا
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-10-221403-08-01
ناشر
دانشگاه گلستانسازمان پدید آورنده
گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
شاپا
2538-57392538-4821



