نقش علایق برسازندهی شناخت در کتب جامعهشناسی دوره دوم متوسطه
(ندگان)پدیدآور
زندسلیمی, هادیمرادخانی, همایونقلی پور, سیاوشنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش علایق برسازنده شناخت در کتب جامعه شناسی دوره دوم متوسطه است. برای تحقق این هدف با استفاده از روش کیفی و با رویکردی انتقادی به بررسی محتوای کتابهای درسی پرداختیم. در این پژوهش نقد به دو صورت انجام می گیرد. 1- نقد درون متنی 2- نقد برون متنی. نقد برون متنی، براساس الگوهایی است که چارچوب نظری- در این جا نظریه هابرماس درباره شناخت و نقش علایق در برساخت آن - در اختیار ما قرار می دهد نقد درون متنی نیز، معطوف به تحلیل انسجام درونی متن است. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، رویکرد و علاقه جدیدی در کتاب های درسی وجود دارد که بر اساس آن تلاش شده علم جامعه شناسی مورد نقد و بررسی قرار گیرد. این علاقه هر چند شامل ترکیبی خاص از علایق سهگانه مطرح شده توسط هابرماس است ولی اساساً ذیل هیچ یک از این علایق قرار نمی گیرد و می توان آن را «علاقه به بومی سازی» نام نهاد. عناصرتشکیل دهنده این علاقه جدید، عبارتند از 1- عناصری از جامعه شناسی غربی رایج 2- عناصری از عرفان ، فلسفه و الهیات و 3 - عناصری از هویت ملی یا همان ناسیونالیسم ایرانی.
کلید واژگان
الگوی معرفتی پوزیتویستیالگوی معرفتی تعاملی - تاریخی
الگوی معرفتی انتقادی - رهاییبخش
علاقه به بومیسازی
کتب جامعه شناسی پایه دوم متوسطه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی، دانشگاه رازیاستادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه رازی
استادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه رازی
شاپا
2383-04682383-0476




