رابطة بین مؤلفه های هوش هیجانی و اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
بهشتیان, محمدنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطة بین اعتیاد به اینترنت و هوش هیجانی در بین دانشآموزان دبیرستانهای تهران است. جامعة آماری این تحقیق شامل همة دانشآموزان دبیرستانی تهران در سال تحصیلی 1391 - 1392 و شامل 972 نفر است که به ترتیب زیر انتخاب شدهاند. نخست، از بین مناطق 22 گانة شهر تهران (مناطق شهرداری تهران) از هر منطقه 4 دبیرستان (2 غیر دولتی (یک دخترانه و یک پسرانه) و 2 دولتی (یک دخترانه و یک پسرانه)) به تصادف انتخاب شدند و در هر یک از مدارس انتخابی نیز از هر مقطع یک کلاس (کلاً 4 کلاس از هر دبیرستان) انتخاب شد. سپس، از دانشآموزان این کلاسها خواسته شد که پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامة اطلاعات دموگرافیک و نیز پرسشنامة هوش هیجانی بار ـ آن را تکمیل کنند (تکمیل پرسشنامهها از طریق سایت محقق به آدرس www.beheshtiyan.ir انجام میشد). تعداد دانشآموزانی که پرسشنامة اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل کردند 8342 نفر بودند که از بین آنها 4967 نفر پرسشنامة هوش هیجانی را نیز تکمیل کردند. از کل دانشآموزان 573 نفر معتاد به اینترنت تشخیص داده شدند که از بین آنها 486 نفرشان پرسشنامة هوش هیجانی را تکمیل کرده بودند. بر همین اساس، از بین افراد غیر معتاد نیز به تصادف 486 نفر انتخاب شدند که پرسشنامة هوش هیجانی را تکمیل کرده بودند. پس از اجرای پرسشنامهها، نتایج با آزمون t مستقل تحلیل شد. تحلیل نتایج نشان داد که رابطة مثبت و معنیداری بین مؤلفههای هوش هیجانی و اعتیاد به اینترنت برقرار است. بر اساس نتایج این تحقیق، میتوان گفت که با افزایش هوش هیجانی در دانشآموزان میتوان از ابتلای آنها به اعتیاد اینترنتی جلوگیری کرد.
کلید واژگان
اعتیاد به اینترنتهوش هیجانی
دانشآموزان
دبیرستانی
تهران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیشاپا
2383-04682383-0476




