• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه‌پژوهی فرهنگی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه‌پژوهی فرهنگی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطة بین مؤلفه های هوش هیجانی و اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    بهشتیان, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    174.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این تحقیق بررسی رابطة بین اعتیاد به اینترنت و هوش هیجانی در بین دانش‌آموزان دبیرستان‌های تهران است. جامعة آماری این تحقیق شامل همة دانش‌آموزان دبیرستانی تهران در سال تحصیلی 1391 - 1392 و شامل 972 نفر است که به ترتیب زیر انتخاب شده‌اند. نخست، از بین مناطق 22 گانة شهر تهران (مناطق شهرداری تهران) از هر منطقه 4 دبیرستان (2 غیر دولتی (یک دخترانه و یک پسرانه) و 2 دولتی (یک دخترانه و یک پسرانه)) به تصادف انتخاب شدند و در هر یک از مدارس انتخابی نیز از هر مقطع یک کلاس (کلاً 4 کلاس از هر دبیرستان) انتخاب شد. سپس، از دانش‌آموزان این کلاس‌ها خواسته شد که پرسش‌نامه‌های اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسش‌نامة اطلاعات دموگرافیک و نیز پرسش‌نامة هوش هیجانی بار ـ آن را تکمیل کنند (تکمیل پرسش‌نامه‌ها از طریق سایت محقق به آدرس www.beheshtiyan.ir انجام می‌شد). تعداد دانش‌آموزانی که پرسش‌نامة اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل کردند 8342 نفر بودند که از بین آن‌ها 4967 نفر پرسش‌نامة هوش هیجانی را نیز تکمیل کردند. از کل دانش‌آموزان 573 نفر معتاد به اینترنت تشخیص داده شدند که از بین آن‌ها 486 نفرشان پرسش‌نامة هوش هیجانی را تکمیل کرده بودند. بر همین اساس، از بین افراد غیر معتاد نیز به تصادف 486 نفر انتخاب شدند که پرسش‌نامة هوش هیجانی را تکمیل کرده بودند. پس از اجرای پرسش‌نامه‌ها، نتایج با آزمون t مستقل تحلیل شد. تحلیل نتایج نشان داد که رابطة مثبت و معنی‌داری بین مؤلفه‌های هوش هیجانی و اعتیاد به اینترنت برقرار است. بر اساس نتایج این تحقیق، می‌توان گفت که با افزایش هوش هیجانی در دانش‌آموزان می‌توان از ابتلای آن‌ها به اعتیاد اینترنتی جلوگیری کرد.
    کلید واژگان
    اعتیاد به اینترنت
    هوش هیجانی
    دانش‌آموزان
    دبیرستانی
    تهران

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-08-23
    1392-06-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    شاپا
    2383-0468
    2383-0476
    URI
    http://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_995.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/113914

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب