بررسی رابطة خودکارآمدی تصوری و هوش هیجانی با سبکهای مقابله با استرس در بین دانشآموزان دختر دبیرستانی تیزهوش استان قم
(ندگان)پدیدآور
فرید, حدیثصلیبی, ژاسنتنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین خودکارآمدی تصوری و هوش هیجانی با سبکهای مقابله با استرس در بین دانشآموزان تیزهوش دبیرستانی دختر استان قم انجام شده است. این تحقیق از نوع پسرویدادی و توصیفی است که در 120 نفر از دانشآموزان تیزهوش دبیرستانی دختر استان قم گروه نمونه را تشکیل دادند. سه پرسشنامة خودکارآمدی تصوری مورگان و جلینگ و هوش هیجانی شوت و سبکهای مقابله با استرس موس و بلینگز دربارة آنها اجرا شد. پس از نمرهگذاری، دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS و با روش تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سطوح مختلف خودکارآمدی تصوری و سبک مقابله با استرس «حل مسئله» رابطة معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی و سبک مقابله با استرس «حل مسئله» و سبکهای «حمایتی» و «شناختی» رابطة معناداری وجود دارد
کلید واژگان
خودکارآمدی تصوریهوش هیجانی
سبکهای مقابله با استرس
تیزهوشان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینیدکترای روانشناسی تربیتی و استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
شاپا
2383-04682383-0476




