تحلیل سروده «رسالة إلی سیف بن ذی یزن» عبدالعزیز مقالح بر اساس رویکرد کنشمحور گرمس
(ندگان)پدیدآور
الیاسی مفرد, حسینقاسمی اصل, زینب
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حضور پدیدار شناختی در نشانه معناشناسی، به حضور جسمانه شَوِشگر و کنش پرداز در موقعیت گفتمانی اشاره دارد. بر اساس نشانه معناشناسی شوشگر در عملیات گفتمان در کانون حضور قرار دارد و تحت تأثیر شرایط گفتمانی گفتمان در وضعیتهای مختلفی شکل میگیرد. برخلاف نشانهشناسی این رویکرد جدید ابعاد مختلف حسی، ادراکی، عاطفی و زیباشناختی را در تولید معنا سهیم میداند. پیکره گفتمانی بر پایه نظامهایی استوار است که گرمس آنها را به کنشی، شوشی، تنشی و بوشی تقسیم کرده و نشانه معناشناسی بر اساس فرآیند تولید معنا به مطالعه آنها میپردازد. پژوهش حاضر بر اساس رویکرد تحلیل کنشمحور گرمس، سروده «نامهای به سیف بن ذی یزن» را مورد مطالعه قرار داده است. بر اساس این رویکرد کنش در مرکز عملیات روایی قرار دارد و برخورد کنشهای مختلف هویت یک گفتمان را شکل میدهد. وضعیت کنشی در واقع تلاشی برای به دست آوردن ابژه ارزشی و برطرف کردن نقصان ارزشی است. نگارندگان با تکیه بر رویکرد تحلیل کنشمحور، به دنبال شناخت و تبیین روند تولید معنا در این قصیده هستند. شاعر این قصیده را بین سالهای 1961 تا 1971 سروده است. سالهایی که بعد از شکست اعراب، جهان عرب از هرج و مرج نابسامانی رنج میبُرد و یمن نیز در نتیجه ستیز بین ناصریستها و سلطنتطلبان از یکسو و کمونیستها و ناسیونالیستها در بحران بود. نتایج پژوهش بیانگر این است که قصیده با ترسیم یک فضای تنشی آغاز میگردد. گفتهپرداز، تحت تأثیر شرایط حسی و ادراکی پذیرای این شرایط نیست و «سیف بن ذی یزن» را به مقابله و رویارویی دعوت میکند. به اقتضای نظام استعلاییِ غالب بر گفتمان حاکم، در سیر روایی رخداد، گفتهپرداز به دنبال وادار ساختن گفتهپذیر به حرکت و خیزش است. شاعر واقعیتی از جامعه رکود زده و مصیبتدیده را به تصویر میکشد و با به کارگیری طرحوارههای حرکتی و زیباشناختی، به دنبال انتقال حس و ادراک تنیده در وجود خود، به گفتهپذیر و خلق مرحله کنشی است. سیر روایی بر اساس نظام گفتمانی از سکون به سمت پویایی و خیزش گام برمیدارد. در مرحله تنشی فقدان کنش متقابل ترسیم میشود و در پایان، حضور کنشگرانه از سوی سیف بن ذی یزن تثبیت میگردد. کنشی که رهایی و خلاص و زندگی را برای وطن و سرزمین به بار آورده و تصاحب مجدد وطن و سرزمین را به عنوان ابژه ارزشی به تصویر کشیده است
کلید واژگان
نشانه معناشناسیگرمس
تحلیل کنشمحور
عبدالعزیز مقالح
رسالة إلی سیف بن ذی یزن
برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-11-211403-09-01
ناشر
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان
شاپا
2251 -92382676-4105



