احصاء عوامل موثر بر استراتژی های زنجیره تامین در کسب و کار شرکتهای کوچک و متوسط
(ندگان)پدیدآور
العماری, سلیمهصنایعی, علیانصاری, آذرنوش
نوع مدرک
Textمدیریت تولید و عملیات (برنامهریزی تولید، چابکی، پایداری، ناب، سبز، برونسپاری، زنجیره تأمین، زنجیره ارزش، کیفیت، بهره وری، صنعت چهار و ابعاد آن، . . .)
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش تبیین یک مدل برای ارزیابی عوامل موثر بر استراتژیهای زنجیره تأمین در شرکتهای کوچک و متوسط صنایع لبنی استان خراسان است. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی- کمی است. در این پژوهش، از روش تحلیل مضمون برای تبیین مدل مذکور استفاده شده است. روش جمع آوری دادهها در مرحله کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. جامعه مورد مطالعه پژوهش کیفی، کارکنان و نخبگان شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط فعال در صنعت لبنی واقع در استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی هستند که آگاهی تئوری و عملی در زمینه موضوع مورد مطالعه داشته و احاطه و تسلط کافی نسبت به پدیده مورد بررسی دارند و فرآیندهای زنجیره تامین را تجربه کردهاند. نمونه مورد مطالعه نیز افرادی هستند که حداقل 10 سال سابقه کار و آگاهی کامل از مفاهیم عملی زنجیره تامین دارند. شیوهی نمونهگیری در این پژوهش، نمونهگیری هدفمند است. از آنجایی که اشباع دادهها، تعیینکننده حجم نمونه در بخش کیفی است، تا زمانی که دادهها به حد کفایت نرسید با نمونههای بیشتری مصاحبه گردید. سپس تحلیل کمی برای اعتبارسنجی مدل بدست آمده شامل تحلیل اکتشافی و تاییدی انجام شد. جامعه آماری بخش کمی شامل تمام فعالبن صنایع لبنی در نظر گرفته شدند. یک لیست از تمام مدیران و فعالان این صنعت تهیه شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده از بین اسامی انجام شد. گردآوری دادهها با پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. تجزیه و تحلیل دادههای بخش کمی با مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. براساس نتایج بدست آمده هفت عامل مؤثر بر استراتژی زنجیره تامین شناسایی شدند، که عبارتند از عوامل وظیفهای، عوامل سبز محیطی، عوامل اقتصادی، تابآوری، و ابعاد آن شامل آمیخته بازاریابی، مشتری مداری و ساختار سازمانی شناسایی شدند. نتایج بخش کمی با تایید یافتههای کیفی حاکی از تاثیر معنادار همه عوامل بر استراتژی زنجیره تامین است. نتایج نشان دهنده این است که عوامل مستخرج شده زنجیره تامین در تحقیقات دیگر کمتر مشاهده شد و متناسب با مختص بوم ایران است. نوآوری این پژوهش از جنبههای متعدد دیگری نیز قابل بررسی میباشد. به عنوان مثال تابآوری که در ارتباط با جامعه ایران مطرح شد، با تابآوری در کشورهای دیگر متفاوت است. سبک برخورد با این موضوع در بوم ایران و حتی با کشورهای دیگر متفاوت می باشد.
کلید واژگان
زنجیره تامیناقدامات زنجیره تامین
استراتژی های زنجیره تامین
تاب آوری
مدیریت تولید و عملیات
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایراناستاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران
شاپا
2008-62372476-5287



