• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت اجرایی
    • دوره 16, شماره 32
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت اجرایی
    • دوره 16, شماره 32
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    احصاء عوامل موثر بر استراتژی های زنجیره تامین در کسب و کار شرکت‌های کوچک و متوسط

    (ندگان)پدیدآور
    العماری, سلیمهصنایعی, علیانصاری, آذرنوش
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مدیریت تولید و عملیات (برنامه‌­ریزی تولید، چابکی، پایداری، ناب، سبز، برون­‌سپاری، زنجیره تأمین، زنجیره ارزش، کیفیت، بهره وری، صنعت چهار و ابعاد آن، . . .)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی این پژوهش تبیین یک مدل برای ارزیابی عوامل موثر بر استراتژی‌های زنجیره تأمین در شرکت‌‌های کوچک و متوسط صنایع لبنی استان خراسان است. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی- کمی است. در این پژوهش، از روش تحلیل مضمون برای تبیین مدل مذکور استفاده شده است. روش جمع آوری داده‌ها در مرحله کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. جامعه‌ مورد مطالعه پژوهش کیفی، کارکنان و نخبگان شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط فعال در صنعت لبنی واقع در استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی هستند که آگاهی تئوری و عملی در زمینه موضوع مورد مطالعه داشته و احاطه و تسلط کافی نسبت به پدیده مورد بررسی دارند و فرآیندهای زنجیره تامین را تجربه کرده‌اند. نمونه مورد مطالعه نیز افرادی هستند که حداقل 10 سال سابقه کار و آگاهی کامل از مفاهیم عملی زنجیره تامین دارند. شیوه‌ی نمونه‌گیری در این پژوهش، نمونه‌گیری هدفمند است. از آنجایی که اشباع داده‌ها، تعیین‌کننده حجم نمونه در بخش کیفی است، تا زمانی که داده‌ها به حد کفایت نرسید با نمونه‌های بیشتری مصاحبه گردید. سپس تحلیل کمی برای اعتبارسنجی مدل بدست آمده شامل تحلیل اکتشافی و تاییدی انجام شد. جامعه آماری بخش کمی شامل تمام فعالبن صنایع لبنی در نظر گرفته شدند. یک لیست از تمام مدیران و فعالان این صنعت تهیه شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده از بین اسامی انجام شد. گردآوری داده‌ها با پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌‌های بخش کمی با مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. براساس نتایج بدست آمده هفت عامل مؤثر بر استراتژی زنجیره تامین شناسایی شدند، که عبارتند از عوامل وظیفه‌ای، عوامل سبز محیطی، عوامل اقتصادی، تاب‌آوری، و ابعاد آن شامل آمیخته بازاریابی، مشتری مداری و ساختار سازمانی شناسایی شدند. نتایج بخش کمی با تایید یافته‌های کیفی حاکی از تاثیر معنادار همه عوامل بر استراتژی زنجیره تامین است. نتایج نشان دهنده این است که عوامل مستخرج شده زنجیره تامین در تحقیقات دیگر کمتر مشاهده شد و متناسب با مختص بوم ایران است. نوآوری این پژوهش از جنبه‌‌های متعدد دیگری نیز قابل بررسی می‌باشد. به عنوان مثال تاب‌آوری که در ارتباط با جامعه ایران مطرح شد، با تاب‌آوری در کشورهای دیگر متفاوت است. سبک برخورد با این موضوع در بوم ایران و حتی با کشورهای دیگر متفاوت می باشد.
    کلید واژگان
    زنجیره تامین
    اقدامات زنجیره تامین
    استراتژی های زنجیره تامین
    تاب آوری
    مدیریت تولید و عملیات

    شماره نشریه
    32
    تاریخ نشر
    2025-02-19
    1403-12-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    University of Mazandaran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران
    استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران
    دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران

    شاپا
    2008-6237
    2476-5287
    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/jem.2025.27345.3939
    https://jem.journals.umz.ac.ir/article_5348.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1136684

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب