• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • محیط شناسی
    • دوره 50, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • محیط شناسی
    • دوره 50, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل‌سازی نقش منابع اطلاعاتی و دانش با نگرش زیست‌محیطی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

    (ندگان)پدیدآور
    بندری, ابوالمحمدفروزانی, معصومهقاسم زاده, فاطمه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از مهم‌ترین مراجع تولید دانش محیط‌زیستی ، مراکز آموزشی از جمله دانشگاه‌ها می‌باشند. دانشجویان به‌عنوان قشر تأثیرگذار و آگاهی‌دهنده شناخته می‌شوند و شناسایی و تبیین وضعیت موجود نگرش‌های محیط‌زیستی آنان گام نخست در تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص با رویکرد محیط‌زیستی است. لذا پژوهش حاضر باهدف مدل‌سازی نقش منابع اطلاعاتی و دانش در نگرش محیط‌زیستی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان انجام گردید. این تحقیق، از نوع توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل دانشجویان کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به تعداد 1753 نفر است. روش نمونه ­گیری طبقه ­ای - تصادفی با انتساب متناسب در مقطع تحصیلی (کارشناسی، ارشد و دکتری)، موردمطالعه انتخاب شدند و اطلاعات از طریق 161 پرسش‌نامه جمع‌آوری شد؛ و برای پردازش داده‌ها از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل مسیر (مدل‌سازی معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای منابع اطلاعاتی و دانش پاسخگویان 61 درصد از تغییرات در متغیر نگرش محیط‌زیستی دانشجویان کشاورزی را پیش‌بینی کردند. با توجه به نقشی که منابع اطلاعاتی و دانش می‌تواند در بروز نگرش‌های محیط‌زیستی دانشجویان کشاورزی داشته باشند، باید زمینه‌های لازم جهت افزایش دانش و اطلاعات آنها در خصوص محیط‌زیست از طریق نهاد‌های اجتماعی مانند خانواده، رسانه‌های جمعی (فضای مجازی، اینترنت و غیره...) و همچنین تشویق حرکت‌ها و فعالیت ­های جمعی با موضوع حفظ محیط زیست و برگزار کردن همایش‌ها و  سمینارهای علمی و عمومی در دانشگاه فراهم شود، تا نگرش محیط‌زیستی مساعدتی در بین دانشجویان به عنوان منابع انسانی جامعه به وجود آید.
    کلید واژگان
    نگرش محیط‌زیستی
    آموزش محیط‌زیستی
    دانشجویان
    معادلات ساختاری
    آموزش محیط زیست

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-11-21
    1403-09-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    سازمان پدید آورنده
    گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی ، ایران
    گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، ملاثانی، اهواز، ایران
    گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی ، ایران

    شاپا
    1025-8620
    2345-6922
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jes.2024.374377.1008487
    https://jes.ut.ac.ir/article_99451.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1136516

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب