تأثیر استراتژی زنجیره تأمین بر عملکرد کسب وکار با تأکید بر ویژگیهای محصول و عدم اطمینان محیطی
(ندگان)پدیدآور
فتحی, محمد رضایاراحمدی, رسولگلمحمدی, زهرا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در بازار جهانی امروز، شرکتها بیشتر به زنجیرههای تأمین خود متکی هستند تا رقابت را حفظ کنند. رقابت شدید موجب شده است تا شرکتها از بازارهای جدید و هزینههای تولید کمتر از طریق توسعه زنجیرههای تأمین خود که به ایجاد زنجیرههای تأمین جهانی پیچیدهتر منجر میشود، بهره ببرند. اگرچه این یک موضوع پیچیده و گسترده است، اما بین محققان اتفاق نظر وجود دارد که اتخاذ استراتژی مناسب تأثیر مثبتی بر عملکرد داشته و به شرکتها اجازه میدهد تا به مزیت رقابتی پایدار دست یابند. لذا، هدف این پژوهش، بررسی تأثیر استراتژی زنجیره تأمین بر عملکرد کسبوکار با تأکید بر ویژگیهای محصول و عدم اطمینان محیطی میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی است که برای تهیه اطلاعات پژوهش، مطالعات کتابخانهای و میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیهی مدیران واحدهای صنعتی شهرک صنعتی شکوهیه قم تشکیل میدهند، که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری 260 نفر برآورد شد. در راستای تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی در قالب نرمافزار Smart PLS استفاده شد. نتایج روش معادلات ساختاری نشان داد که ویژگیهای محصول تأثیر معناداری بر استراتژی زنجیره تأمین دارد. همچنین، یافتههای تحقیق نشان داد که عدم اطمینان محیطی تأثیر معناداری بر استراتژی زنجیره تأمین و استراتژی زنجیره تأمین نیز تأثیر معناداری بر عملکرد کسبوکار دارد.
کلید واژگان
استراتژی زنجیره تأمینعدم اطمینان محیط
عملکرد کسبوکار
ویژگیهای محصول
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
موسسه آموزش عالی طلوع مهرسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهراندانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، مؤسسه آموزش عالی دانشستان، ساوه، ایران
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران



