روششناسی مرجعیت علمی قرآن در مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی
(ندگان)پدیدآور
صاعد رازی, محمد حسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برای مرجعیت منبع جامع و خطاناپذیر قرآن، در علوم انسانی، میتوان با مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی زمینههای اولیه را فراهم کرد و با توجه به تفاوت روششناسی تحقیق در علوم انسانی با روششناسی تحقیق در قرآن کریم، لازم است یک روششناسی مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی برای ارتباط معرفتی میان این دو عرضه شود. برای رسیدن به این هدف، باید با توجه به روششناسی متفاوت علوم انسانی موجود و مطالعات قرآنی، روشهایی که میتوان بهوسیله آن روشها، ارتباط معرفتی میان دادههای علوم انسانی موجود و دادههای قرآنی ایجاد کرد، مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت روش مطلوب عرضه شود. روشهایی همچون «کشف و استنباط»، «تأیید و تکمیل»، «داوری و تهذیب»، «تکیه بر پیشفرضهای قرآنی برای تأسیس علوم انسانی دینی»، «فرضیهانگاری تعالیم قرآن» و «تأثیر غیرمستقیم و عدممداخله» و «تولید علوم انسانی با پشتوانه تعالیم بنیادی قرآن بهمثابه مفروضات نظری» قابل عرضه است، اما هیچیک از این روشها کامل نبوده و از وجاهت لازم برخوردار نیست. بر این اساس این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی، به این پرسش پاسخ خواهد داد که مرجعیت علمی قرآن در عرصه مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی با چه روشی امکانپذیر است؟ نتیجه و دستاورد این تحقیق، عرضه روشی مستدل و قابل قبول برای مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی است.
کلید واژگان
روششناسیمرجعیت علمی قرآن
مطالعات میانرشتهای
علوم انسانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)سازمان پدید آورنده
قرآن و علوم انسانی، مدرسه عالی قرآن و علوم، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایرانشاپا
2716-99362716 -9944



