آینده پژوهی توسعه فرهنگ اهدای خون در جامعه ایرانی : نقش مهم سرمایه اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
پناهی, بلالشیرازی, اسکندرلعلی سرابی, امیر
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: با تقاضای روزافزون برای منابع خون در سراسر جهان یک نیاز بسیار زیاد برای اطمینان از تأمین ایمن و کافی محصولات خون وجود دارد و جذب و حفظ اهداکنندگان خون همچنان از چالشهای اصلی آژانسهای انتقال خون است. هدف اصلی این پژوهش آیندهپژوهی توسعة فرهنگ اهدای خون در جامعة ایرانی با نقش سرمایة اجتماعی است. روش: تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحقیق آمیخته محسوب میشود. جامعة آماری پژوهش حاضر 10 نفر از خبرگان سازمان انتقال خون هستند. از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب افراد نمونه استفاده شد. برای تحلیل دادهها از دلفی فازی و تحلیل Micmac استفاده شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که سرمایة اجتماعی تأثیرگذارترین عامل در اهدای خون است. همچنین انساندوستی و آموزش عمومی در بین عوامل در اولویت اول تأثیرپذیری قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده از بررسی آثار نشان داد سرمایة اجتماعی بیشترین مقدار اثر مستقیم و غیرمستقیم را به خود اختصاص می دهد. انساندوستی و آموزش عمومی نیز بیشترین نمرة وابستگی مستقیم و غیرمستقیم را در بین سایر معیارها کسب کردند. نتیجه: اگر سازمان انتقال خون بخواهد در دهههای آینده با مشکل کمبود تعداد اهداکنندههای خون مواجه نشود باید با فرهنگسازی و آموزشهایی که اهداکنندگی داوطلبانه را ترویج میکند آمار اهداکنندگان را در حد مورد نیاز جامعه نگه دارد یا این آمارها را افزایش دهد.
کلید واژگان
آیندهپژوهیسازمان انتقال خون
سرمایة اجتماعی
فرهنگ اهدای خون
نقش نهادهای اجتماعی و فرهنگ ساز
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانگروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
2423-60712423-608X



