ارائه مدل آسیبشناسی سرمایه اجتماعی در نظام آموزش و پرورش
(ندگان)پدیدآور
عبدل زاده, سعیدعباس زاده سهرون, یداللهیارمحمدزاده, پیمان
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر ارائة مدل آسیبشناسی سرمایة اجتماعی در نظام آموزشوپرورش بوده است. از روش آمیخته یا ترکیبی مبتنی بر تحلیل مضمون و روش معادلات ساختاری استفاده شده است. در بخش کیفی پژوهش جامعة آماری متخصصان و استادان حوزة آموزش شهر تبریز بر اساس نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی معلمان و مدیران بر اساس نمونهگیری فرمول کوکران مدنظر قرار گرفتند. تعداد 12 مصاحبة نیمهساختاریافته در نرمافزار ATLAS TI به روش تحلیل مضمون کدگذاری شد. 384 پرسشنامة محققساخته توزیع و تکمیل شد. تحلیل معادلات ساختاری در نرمافزار SMATPLS صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مؤلفههای سرمایة اجتماعی آسیبهای ارتباطی (ابعاد، جزمیت در آگاهی اجتماعی، سایش اجتماعی، قرینگی روابط اجتماعی، جزمیت تعهد اجتماعی، فروکاست معرفت اجتماعی)، آسیبهای برنامهریزی (تعارضات سازمانی با سرمایة جمعی، فرسایش اصول سازمانی، افول سرمایههای شناختی)، آسیب نهادی (توسعهنیافتگی افکار در روابط محیطی، تعارضات ساختاری در بطن سازمان، فرسایش ساختار اجتماعی، اثرپذیری از ناهنجاریهای رفتاری)، و مؤلفههای فردی تعاملاتی (تحجرزدگی معرفتیـ رفتاری، عدم رغبت شراکت جمعی، افول اعتماد و تابآوری، تسلط ناهنجاریهای رفتاری) هستند. با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان داده شد روابط پیشنهادی در تحلیل کیفی از نظر آماری نیز مورد تأیید است. بارهای عاملی بالای 3/0 آمارههای تی بالاتر از 96/1 به دست آمدند. شاخصهای برازش نیز همگی در شرایط مناسب بودند و مدل آسیبشناسی سرمایة اجتماعی در آموزشوپرورش از برازش لازم برخوردار است.
کلید واژگان
آسیبشناسیآموزشوپرورش
تحولات دانش و تکنولوژی
سرمایة اجتماعی
آسیب شناسی سرمایه اجتماعی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایراناستادیار گروه مدیریت دولتی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
شاپا
2423-60712423-608X



