• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
    • دوره 12, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
    • دوره 12, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل کندوی عسل برای تبیین نقش رسانه‌های اجتماعی در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه: اثر میانجی سرمایۀ اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    کهن هوش نژاد, رضاخنیفر, حسینکللی خورموجی, راضیه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    قلمرو فرصت قلب حوزۀ کارآفرینی و تشخیص فرصت یکی از گام‌های حیاتی اولیه برای ورود به فضای کسب‌وکار است. ادراک نقش سطوح مختلف رسانۀ اجتماعی به عنوان یک ابزار توانمندساز فناورانه مبتنی بر مدل کندوی عسل از اهمیت خاصی بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه برخوردار است که سرمایة اجتماعی نیز این اهمیت را با بهبود توانایی افراد در زمینۀ تشخیص فرصت دوچندان می‌کند. بنابراین هدف این پژوهش تبیین نقش رسانۀ اجتماعی بر تشخیص فرصت کارآفرینانه با میانجیگری سرمایة اجتماعی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی‌‌ـ همبستگی است. داده‌های این پژوهش از نمونه‌ای 295 نفری از دانشجویان زن رشته‌های مدیریت و کسب‌وکار دانشگاه‌های دولتی استان قم، که به شیوۀ تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند، گردآوری و با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار پی‌ال‌اس آزمون شد. یافته‌های پژوهش نشان داد سطوح رسانۀ اجتماعی اینستاگرام مبتنی بر مدل کندوی عسل (هویت، گفت‌وگو، اشتراک‌گذاری، حضور، شهرت، روابط، گروه‌ها) بر تشخیص فرصت کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنادار دارد و همچنین سطوح یادشده از طریق متغیر میانجی سرمایۀ اجتماعی به طور غیر‌ مستقیم بر تشخیص فرصت کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنادار دارد. به علاوه یافته‌ها نشان داد بلوک‌های شهرت و گروه‌ها بیشترین تأثیر را بر تشخیص فرصت کارآفرینانه و بلوک‌های گفت‌وگو و شهرت بیشترین تأثیر را بر سرمایۀ اجتماعی دارند.
    کلید واژگان
    تشخیص فرصت
    سرمایة اجتماعی
    مدل کندوی عسل
    سرمایه اجتماعی و عوامل رفتاری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-03-21
    1404-01-01
    ناشر
    پردیس فارابی دانشگاه تهران
    College of Farabi, University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران
    گروه مدیریت و برنامه‌ریزی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
    گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران

    شاپا
    2423-6071
    2423-608X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jscm.2023.359521.2419
    https://jscm.ut.ac.ir/article_92560.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1129214

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب