مدل کندوی عسل برای تبیین نقش رسانههای اجتماعی در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه: اثر میانجی سرمایۀ اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
کهن هوش نژاد, رضاخنیفر, حسینکللی خورموجی, راضیه
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قلمرو فرصت قلب حوزۀ کارآفرینی و تشخیص فرصت یکی از گامهای حیاتی اولیه برای ورود به فضای کسبوکار است. ادراک نقش سطوح مختلف رسانۀ اجتماعی به عنوان یک ابزار توانمندساز فناورانه مبتنی بر مدل کندوی عسل از اهمیت خاصی بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه برخوردار است که سرمایة اجتماعی نیز این اهمیت را با بهبود توانایی افراد در زمینۀ تشخیص فرصت دوچندان میکند. بنابراین هدف این پژوهش تبیین نقش رسانۀ اجتماعی بر تشخیص فرصت کارآفرینانه با میانجیگری سرمایة اجتماعی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفیـ همبستگی است. دادههای این پژوهش از نمونهای 295 نفری از دانشجویان زن رشتههای مدیریت و کسبوکار دانشگاههای دولتی استان قم، که به شیوۀ تصادفی طبقهای انتخاب شدند، گردآوری و با روش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار پیالاس آزمون شد. یافتههای پژوهش نشان داد سطوح رسانۀ اجتماعی اینستاگرام مبتنی بر مدل کندوی عسل (هویت، گفتوگو، اشتراکگذاری، حضور، شهرت، روابط، گروهها) بر تشخیص فرصت کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنادار دارد و همچنین سطوح یادشده از طریق متغیر میانجی سرمایۀ اجتماعی به طور غیر مستقیم بر تشخیص فرصت کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنادار دارد. به علاوه یافتهها نشان داد بلوکهای شهرت و گروهها بیشترین تأثیر را بر تشخیص فرصت کارآفرینانه و بلوکهای گفتوگو و شهرت بیشترین تأثیر را بر سرمایۀ اجتماعی دارند.
کلید واژگان
تشخیص فرصتسرمایة اجتماعی
مدل کندوی عسل
سرمایه اجتماعی و عوامل رفتاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-03-211404-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایرانگروه مدیریت و برنامهریزی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران
شاپا
2423-60712423-608X



