بازطراحی بازار وکیل شیراز با بهرهگیری از صوت به عنوان عنصر اصلی محرک میل حضور در فضا
(ندگان)پدیدآور
مقدم, مائدهمؤمنی, کورش
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازارها از محدود بناهای تاریخی میباشند که هنوز به فعالیت خود ادامه میدهند. بازار در یک شهر نه تنها از جنبهی اقتصادی بلکه از جنبههای فرهنگی و اجتماعی حائز اهمیت بوده است. امروزه جای خالی چنین فضاهای شهری که بتوانند در عین تامین نیاز مردمان امروز، تبدیل به فضایی ماندگار با ایجاد حس تعلق و آرامش شوند بسیار احساس میشود. صوت از اصلیترین عوامل ایجاد خاطره در ذهن بشر است. در راستای بررسی نقش صوت در معماری سنتی ایران، پژوهشی در بازار وکیل شیراز انجام شد. هدف نهایی این پژوهش بررسی شرایط کمی و کیفی صوت به وسیله نرمافزار صوت سنج دسیبل ایکس[i] در بازار وکیل شیراز میباشد. تراز مجاز نوفه[ii] در فضاهای شهری بر اساس مصوبهی شورای عالی حفاظت محیط زیست برای مناطق تجاری 60 دسیبل میباشد. یافتهها و نتایج این تحقیق حاکی از آن است که در خلوتترین شرایط، نوفه برای حداقل 33 درصد از فضای بازار بیشتر از حداکثر میزان مجاز نوفه است. چگونگی بهبود شرایط صوت در بازار وکیل از نظر کمی و کیفی همچون کاهش نوفه به وسیله ایجاد منبع صوت پوشاننده، ایجاد حوض و آبنما از مهمترین نتایج این پژوهش میباشد. [i] Decibel X[ii] Noise
کلید واژگان
صوتنوفه
بازار
نرمافزار صوت سنج
کنترل نوفه و ارتعاش
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانIranian Society of Acoustics and Vibration
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایراندانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایران
شاپا
2383-18392345-623X



