تحلیل ِ کاربردِ ساز بربط در شعر فارسی بر اساس سبکشناسی پیکره ای
(ندگان)پدیدآور
معظمی گودرزی, مسعودرضایی, احمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیوند موسیقی و شعر از دو منظر درخور توجّه است: نخست مبحث آهنگ و توازن های مختلف کلام است که ساحت موسیقایی شعر را می سازد؛ دیگر کاربرد آلات و اصطلاحات موسیقی در شعر است. شاعرانِ ادوار مختلف با استفاده از نام سازها و اصطلاحات موسیقایی، تصاویر و معانی گوناگونی را خلقکرده اند. ساز بربط از جمله آلات موسیقی است که شعرای فارسی گو از عصر رودکی تاکنون به انحای مختلف آن را در سروده هایشان به کار گرفته اند و تصاویر و معانی و پیوندهای واژگانی بسیاری را عرضهکرده اند که تحلیل تطّور آن از منظر سبکشناسی، می تواند خلاقیت یا تقلید سرایندگان مختلف را نشاندهد. از این رو، در پژوهش حاضر، پیکره ای از 79 شاعر مشتمل بر پنج بخش و 360 بیت را تشکیل داده ایم و به روش ساختاری و تحلیل محتوا به توصیف و تحلیل تصاویر ساز بربط پرداخته ایم. نتایج پژوهش نشانمی دهد قرن ششم تا هشتم هجری قمری نقطۀ اوج تصویرسازی و معناآفرینی با این ساز کهن است. بیشترین کاربرد این ساز در دستگاه بلاغی است. پیوندهای واژگانی در مرتبة دوم قرار دارد. همچنین تأویلات معنایی و مضمونپردازی با بربط در ادوار مختلف شعر فارسی دیده میشود. در میان شاعران همة ادوار، خاقانی هم از نظر بسامد ابیات مشتمل بر بربط و هم از نظر کاربردهای خاص، بیشترین کاربرد متنوّع را داراست.
کلید واژگان
بربطموسیقی
شعر
سبک شناسی پیکرهای
زبان و ادبیات فارسی
شماره نشریه
60تاریخ نشر
2024-05-211403-03-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قمدانشیار دانشگاه قم
شاپا
1735-95892645-4548



