ارزشگذاری اقتصادی احساس امنیت: آیا جامعه برای بهبود امنیت حاضر به پرداخت است؟
(ندگان)پدیدآور
منتظرحجت, امیرحسینخداپناه, مسعودمنصوری, بهزادالیاسی, عذرانوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امنیت پیش از آنکه مفهومی توضیحپذیر و تعریفکردنی باشد، امری ذهنی و درککردنی است. با کاهش وقوع جرم، امنیت برقرار خواهد شد که بهدنبال آن احساس امنیت در افراد پدیدار میشود. پژوهش حاضر کوشیده است پیامد برقراری امنیت یا احساس امنیت را در افراد ارزشگذاری کند. در این مطالعه، از میان مؤلفههای مختلف مؤثر بر احساس امنیت، سه مؤلفۀ امنیت مالی، امنیت جانی و امنیت اخلاقی انتخاب و به روش مدلسازی انتخاب ارزشگذاری شدند. این پژوهش بهواسطۀ روش استفادهشده، در نوع خود منحصربهفرد است و بر پایۀ جستجوی پژوهشگران چنین پژوهشی در سراسر کشور دردسترس نیست. دادههای موردنیاز پژوهش در شهر دزفول و طی ماههای منتهی به سال 1395 گردآوری شد و درنهایت وارد نرمافزار STATA12 شد. پس از برآورد الگوی لاجیت با پارامترهای تصادفی، مقادیر تمایل به پرداخت نهایی شهروندان دزفول برای احساس امنیت در حوزههای امنیت مالی، امنیت جانی و امنیت اخلاقی به ترتیب برابر با 13794، 12889 و 24597 ریال به دست آمد.
کلید واژگان
احساس امنیت مالیاحساس امنیت جانی
احساس امنیت اخلاقی
تمایل به پرداخت نهایی
مدلسازی انتخاب
امنیت اجتماعی، اقتصادی، روانی، عمومی، سیاسی و اخلاقی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایراناستادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
استادیار، گروه آمار، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
شاپا
2322-14532645-7539




