بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به نابهنجاری اجتماعی در بین دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر خلخال در سال تحصیلی 94-93
(ندگان)پدیدآور
عابدینی, صمدجعفری, حمیرانوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با نابهنجاریهای اجتماعی دانشآموزان در شهر خلخال انجام شده و روش مطالعه، پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامۀ محققساخته بوده است. جامعۀ آماری دانشآموزان دختر و پسر سال نخست مقطع متوسطۀ تحصیلی در سال 94-93 شهر خلخال، برابر با 1664 نفر بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 301 نفر تعیین شده و روش نمونهگیری طبقهای بوده است. با استفاده از نظریههای کنترل اجتماعی، بیگانگی و خردهفرهنگ کجروی متغیرهای تحقیق استخراج شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد همبستگی متغیرهای مستقل، مانند معاشرت با دیگران ناباب با ضریب 515/، استفاده از رسانههای نوظهور 276/، ساختار تعاملات اعضای خانواده ازلحاظ اظهاری 219/0- و ابزاری 411/، و پایگاه اجتماعی 235/ و اقتصادی 139/، با گرایش به نابهنجاری اجتماعی معنادار است و مشارکت در امور مدرسه با گرایش به نابهنجاری با ضریب 102/0- معنادار نیست. همچنین، معاشرت با دوستان ناباب در تبیین متغیر وابسته بیشترین سهم را دارد.
کلید واژگان
نابهنجاری اجتماعیساختار تعاملات اجتماعی
رسانههای نوظهور
معاشرت با دیگران ناباب
مشارکت در امور مدرسه
فضای سایبری، الزامات و آسیب ها
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایرانکارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد خلخال، ایران
شاپا
2322-14532645-7539




