تأثیر دینداری و رسانه های جمعی بر احساس امنیت اجتماعی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
دهقانی, حمیدهاشمیان فر, سید علیاکبرزاده, فاطمهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امنیت یکی از مهمترین نیازهای اساسی بشر است و نخستین شرط لازم برای پیشرفت و رسیدن به توسعه پایدار برای جامعه متمدن محسوب میشود. تحقیقات نشان دادهاند که دینداری و میزان استفاده از رسانهها، عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر احساس امنیت اجتماعی هستند. بر همین اساس هدف از این تحقیق، تأثیر دینداری و رسانههای جمعی بر احساس امنیت اجتماعی است. روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشجویان دانشگاه مازندران میباشند. بدین منظور نمونهای 400 نفری از دانشجویان به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه دینداری، میزان استفاده از رسانهها و احساس امنیت اجتماعی میباشد. یافتههای توصیفی در این تحقیق حاکی از آن بودند که میزان احساس امنیت اجتماعی در حد پایین است. اگرچه میزان دینداری در حد بالایی قرار دارد. میزان استفاده از رسانهها نیز در حد متوسط میباشد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان میدهد که دینداری و تمامی ابعادش (بعد اعتقادی، عاطفی، پیامدی، مناسکی) با احساس امنیت اجتماعی رابطه مستقیم و معنیداری دارد. همچنین احساس امنیت اجتماعی با میزان استفاده از رسانههای داخلی، تلویزیون، رادیو و ماهواره رابطه معنیداری دارد ولی با میزان استفاده از اینترنت، مجله و روزنامه رابطه معنیداری ندارد. رابطه احساس امنیت اجتماعی با میزان استفاده از تلویزیون، رادیو و رسانههای داخلی به طور کلی، مستقیم، ولی با میزان استفاده از ماهواره معکوس است. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان میدهد که میزان استفاده از تلویزیون و بعد اعتقادی دینداری به ترتیب بیشترین تأثیر را بر احساس امنیت اجتماعی دارند. مقدار R2 ب ه دست آمده در تحقیق نیز، 33/0 میباشد که نشان میدهد تنها میزان استفاده از تلویزیون و بعد اعتقادی دینداری 33 درصد از تغییرات متغیر وابسته احساس امنیت اجتماعی را تبیین میکند.
کلید واژگان
احساس امنیت اجتماعیدینداری
استفاده از رسانه ها
دانشجویان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
جامعه شناسی دانشگاه اصفهانگروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
جامعه شناسی دانشگاه مازندران
شاپا
2322-14532645-7539




