• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران
    • دوره 2, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران
    • دوره 2, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر دینداری و رسانه ‏های جمعی بر احساس امنیت اجتماعی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    دهقانی, حمیدهاشمیان فر, سید علیاکبرزاده, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    254.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امنیت یکی از مهمترین نیازهای اساسی بشر است و نخستین شرط لازم برای پیشرفت و رسیدن به توسعه پایدار برای جامعه متمدن محسوب می‏شود. تحقیقات نشان داده‏اند که دینداری و میزان استفاده از رسانه‏ها، عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر احساس امنیت اجتماعی هستند. بر همین اساس هدف از این تحقیق، تأثیر دینداری و رسانه‏های جمعی بر احساس امنیت اجتماعی است. روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشجویان دانشگاه مازندران می‏باشند. بدین منظور نمونه‏ای 400 نفری از دانشجویان به صورت نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب شده­اند. ابزار جمع‏آوری اطلاعات، پرسشنامه دینداری، میزان استفاده از رسانه‏ها و احساس امنیت اجتماعی می‏باشد. یافته‏های توصیفی در این تحقیق حاکی از آن بودند که میزان احساس امنیت اجتماعی در حد پایین است. اگرچه میزان دینداری در حد بالایی قرار دارد. میزان استفاده از رسانه‏ها نیز در حد متوسط می‏باشد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان می‏دهد که دینداری و تمامی ابعادش (بعد اعتقادی، عاطفی، پیامدی، مناسکی) با احساس امنیت اجتماعی رابطه مستقیم و معنی‏داری دارد. همچنین احساس امنیت اجتماعی با میزان استفاده از رسانه‏های داخلی، تلویزیون، رادیو و ماهواره رابطه معنی‏داری دارد ولی با میزان استفاده از اینترنت، مجله و روزنامه رابطه معنی‏داری ندارد. رابطه احساس امنیت اجتماعی با میزان استفاده از تلویزیون، رادیو و رسانه‏های داخلی به طور کلی، مستقیم، ولی با میزان استفاده از ماهواره معکوس است. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان می‏دهد که میزان استفاده از تلویزیون و بعد اعتقادی دینداری به ترتیب بیشترین تأثیر را بر احساس امنیت اجتماعی دارند. مقدار R2 ب ه‏ دست آمده در تحقیق نیز، 33/0 می­باشد که نشان می­دهد تنها میزان استفاده از تلویزیون و بعد اعتقادی دینداری 33 درصد از تغییرات متغیر وابسته احساس امنیت اجتماعی را تبیین می­کند.
    کلید واژگان
    احساس امنیت اجتماعی
    دینداری
    استفاده از رسانه ‏ها
    دانشجویان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2013-03-21
    1392-01-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
    گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
    جامعه شناسی دانشگاه مازندران

    شاپا
    2322-1453
    2645-7539
    URI
    http://ssoss.ui.ac.ir/article_17085.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/112746

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب