• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
    • دوره 10, شماره 34
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
    • دوره 10, شماره 34
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آینده‌پژوهی اجرای اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در افق 1404

    (ندگان)پدیدآور
    اخلاقی, ازیتاصالح, بهرامنویدادهم, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    3.322 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به گذشت بیش از 8 سال از زمان تصویب و ابلاغ  سند تحول بنیادین نظام اموزش و پرورش و بروز نگرانی‌هایی در باره تاخیر در پیشرفت اجرا سند، مساله اصلی مقاله حاضر تحلیل آینده این سند‌، بعنوان مهمترین سند سیاستی کشور در عرصه تعلیم و تربیت است‌. لذا سوال اصلی مقاله  آن است که با توجه به نقش افرینی بازیگران مرتبط‌، اجرا و پیاده سازی سند در چه شرایطی قرار خواهد قرار گرفت‌؟ نظریه تحقیق سیاستگذاری تکثرگرا و رویکرد تحقیق بازیگر محور بوده که  با روش‌های اکتشافی  و خبره محور انجام شده و ابزار گردآوری اطلاعات دو  پرسشنامه (ماتریس) محقق ساخته بوده است‌. تکنیک تحلیل داده‌ها نیز نرم افزار سیاست پژوهی و آینده پژوهی مکتور بوده است‌. پاسخگویان  این تحقیق نیز 35 نفر از مدیران‌، خبرگان و سیاست‌گذاران حوزه تعلیم و تربیت کشور بوده‌اند .یافته‌ها نشان داد از 58 بازیگر اولیه مرتبط با سند، 14 بازیگر کلیدی هستند که در میان آنها  اجماع و توافق کاملی درباره مفاد ، اهداف و اجرای سند وجود ندارد .به عبارتی انسجام نهادی کافی میان بازیگران کلیدی برای اجرا سند برقرار نیست‌. همچنین  در باره  اهداف یا مسایل یا محورهای اصلی سند تحول نیز سازگاری کاملی میان عاملان و نهادها وجود ندارد‌. به عبارتی  هرچند نهادها مخالفتی با مضامین سند ندارند اما اصرار‌، اهتمام و جدیتی که برای اجرا و پیاده‌سازی این سند ملی در افق پیش‌رو لازم است را ندارند‌. لذا پیش‌بینی می‌شود در افق  پیش‌رو‌، اجرا و پیاده‌سازی سند  با چالش‌های اساسی از سوی نهادها و بازیگران روبرو شود و نهاد متولی (شورای عالی آموزش و پرورش ) لازم است با ایجاد مفاهمه سیاستی و سازگاری نهادی زمینه ایجاد توافق و  هماهنگی بیشتر را فراهم آورد .
    کلید واژگان
    سیاست آموزشی
    سند تحول بنیادین
    آینده‌پژوهی
    آموزش و پرورش
    تحلیل بازیگر محور
    سیاست اجتماعی و فرهنگی

    شماره نشریه
    34
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری
    Center of Strategic Studies
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه ازاد اسلامی، ساوه، ایران
    دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران. استاد مدعو، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه ازاد اسلامی، ساوه، ایران
    استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.

    شاپا
    2538-5038
    2538-4929
    URI
    http://sspp.iranjournals.ir/article_44775.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/112665

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب