اثرات تمرین تکلیف دوگانه و حرکات موزون بر کارکردهای اجرایی سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف
(ندگان)پدیدآور
ضامنی مطلق, مهدیقدیری, فرهادبهرام, عباسارشم, سعید
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف اختلال خفیف شناختی یک وضعیت گذرا بین پیری شناختی طبیعی و دمانس است که با کاهش عملکرد شناختی از جمله حافظه، توجه و کارکردهای اجرایی همراه است. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر تمرینات دوگانه بدنی-شناختی و حرکات موزون بر کارکردهای اجرایی سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف انجام شد.مواد و روش هااین پژوهش شامل 40 سالمند مبتلا به اختلال شناختی خفیف بود که بهطور تصادفی به دو گروه تمرینات دوگانه و حرکات موزون تقسیم شدند و به مدت 12 هفته، سه بار در هفته، در جلسات 60 دقیقهای شرکت کردند.یافته هانتایج نشان داد که هر دو نوع مداخله به بهبود کارکردهای اجرایی منجر شد، اما گروه حرکات موزون در مقایسه با گروه تمرین تکلیف دوگانه بهبودهای بیشتری را در کارکردهای اجرایی نشان داد.نتیجه گیریاین مطالعه نشان میدهد که تمرینات حرکات موزون و تمرین تکلیف دوگانه میتواند راهکاری مؤثر برای بهبود کارکردهای اجرایی در سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف باشد و به تأخیر در پیشرفت دمانس کمک کند.واژه های کلیدیاختلال شاختی خفیف، کارکردهای اجرایی، تکلیف دوگانه، حرکات موزون
کلید واژگان
اختلال شاختی خفیفکارکردهای اجرایی
تکلیف دوگانه
حرکات موزون
توانبخشی سالمندان
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2025-01-201403-11-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشگاه خوارزمی؛ دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشیدانشگاه خوارزمی؛ دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
استاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشگاه خوارزمی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
شاپا
2251-84012252-0414



