تحلیل سیاستهای ارتقاء اعضای هیأت علمی در چارچوب نقش نهاد دانشگاه در توسعه نوآوری
(ندگان)پدیدآور
شهسواری, امیرعلم الهدی, جمیلهذاکرصالحی, غلامرضاخراسانی, اباصلتخادمی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروز اجماع فراگیری درخصوص اثرگذار بودن نقش دانشگاهها در نوآوری شکل گرفته بهگونهایکه حتی برخی تحت تاثیر دانشگاههای برتر جهان، دانشگاهها را موتورهای نوآوری قلمداد نمودهاند. این رویکرد در کشور ما نیز گسترش یافته و توانسته گفتمان سیاستی کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد. ازاینرو درک درست از نقش دانشگاهها در نوآوری یکی از شرایط لازم برای سیاستگذاری و توسعه دانشگاهی میباشد. ازسوی دیگر آییننامه ارتقاء بهعنوان یکی از مهمترین و موثرترین اسناد سیاستی مرتبط با دانشگاه در کشور لازم است براساس فهم صحیحی از نقش دانشگاهها در نوآوری طراحی شده باشد. در بخش اول نتایج پژوهش نشان میدهد دانشگاهها، سهم اندکی در مشارکت مستقیم در نوآوری ازطریق تولید محصولات، نمونههای اولیه و اختراعات دارند. بلکه دانشگاهها عموما از طریق روشهای غیرمستقیم در توسعه نوآوری مشارکت میکنند. این درحالی است که در بخش دوم نتایج پژوهش نشان میدهد آییننامه ارتقاء فقط به دستهای از فعالیتها شامل انتشار مقاله و فعالیتهای آموزشی توجه نسبی نموده و از اهمیت سایر فعالیتها ازجمله همکاریهای پژوهشی صرفنظر نموده است. برایناساس تقویت جامعیت و توازن در آییننامه برای پوشش اثربخشتر کانالهای مشارکت دانشگاهها در توسعه نوآوری؛ توجه بیشتر به کانالهای تعاملی و همکارانه تبادل دانش و فناوری که ظرفیت جذب کمتری از سوی صنعت میطلبند؛ و افزایش انعطافپذیری آییننامه بهمنظور درنظر گرفتن عوامل موثر بر اهمیت و کاربرد متفاوت هر یک از کانالها در حوزههای علمی و بخشهای صنعتی گوناگون؛ و تمرکز بیشتر سیاستگذاران بر تقویت تقاضای علم و فناوری و ظرفیت جذب طرف تقاضا از جمله پیشنهادات سیاستی برآمده از این پژوهش است.
کلید واژگان
: دانشگاهنوآوری
ارتباط با صنعت
آییننامه ارتقاء
سیاست آموزش عالی
سیاست علم، فناوری و نوآوری
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریCenter of Strategic Studies
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندانشیار، گروه رهبری و توسعه آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشیار، گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
دانشیار، گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
کارشناس، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2538-50382538-4929




