شناسایی ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر سبک رهبری بصیر در دانشگاههای اسلامی
(ندگان)پدیدآور
عنایتی, ترانهنیازآذری, کیومرثحسینی, نرگس خاتون
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای سبک رهبری بصیر در دانشگاهها اسلامی بود. روش: این پژوهش، به لحاظ روششناسی جزء پژوهشهای کیفی از نوع اکتشافی بوده، ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که با تکنیک گلوله برفی و بر اساس قانون اشباع تعداد 20 نفر بهمرور بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و دادهها با اجرای نظریه داده بنیاد، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدهاند. یافتهها: پژوهش نشاندهنده استخراج 146 کد در کدگذاری باز 3 مقوله فرعی و یک مقوله اصلی در کدگذاری محوری است که در قالب مدل پارادایمی شامل بصیرت، انتقال بصیرت و توانمندسازی قرار گرفتهاند. نتیجهگیری: رهبران بصیر نقش مهمی در همگام نمودن افراد در سازمان و منسجم کردن تلاشهای آنان در جهت تحقق چشمانداز دارند. پژوهش فوق میتواند چشمانداز جدیدی در راستای تغییر سیاستهای کلی مدیران و مسئولان دانشگاههای اسلامی ایجاد کند.
کلید واژگان
سبک رهبریرهبری بصیر
دانشگاه اسلامی
پژوهش کیفی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2023-02-201401-12-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت آموزشی، دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایراندکتری مدیریت آموزشی، استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران



