• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی ترویجی انجمن مهندسان مکانیک ایران
    • دوره 33, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی ترویجی انجمن مهندسان مکانیک ایران
    • دوره 33, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی فنی، اقتصادی و تعیین روش مناسب خنک سازی هوای ورودی نیروگاه سیکل ترکیبی با تکنیک‌های چند معیاره

    (ندگان)پدیدآور
    قبادی, علی اکبرطباطبائی, حمیدرضاملایی برزی, یاسر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله مروری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در فصول گرم سال به دلیل افزایش دمای ورودی به کمپرسور توان تولیدی توربین های گاز کاهش می یابد. خنک سازی هوای ورودی توربین گاز یک فناوری است که باعث بهبود عملکرد توربین گاز می‌شود، که در آن با صرف هزینه کمتر توان توربین گاز به ازای هر کیلووات افزایش پیدا می کند. در این مطالعه سه روش خنک سازی هوای ورودی توربین گازی شامل فاگ، مدیا و چیلر جذبی به منظور بهبود عملکرد نیروگاه سیکل ترکیبی کاشان مورد ارزیابی فنی و اقتصادی قرار گرفته اند. در این مقاله با بکارگیری تکنیک چند معیاره (تاپسیس) با توجه به معیارهای تصمیم گیری، اولویت بندی روش خنک سازی هوای ورودی جهت بکارگیری در نیروگاه کاشان انجام شده است و اولویت بندی روش ها با استفاده از روش‌های تاپسیس مشخص شدند. با توجه به شرایط فنی و اقتصادی و شرایط محیطی منطقه کاشان با استفاده از تکنیک های چند معیاره سیستم خنک کاری مدیا به عنوان سیستمی مناسب جهت بهبود عملکرد در این نیروگاه انتخاب و معرفی می گردد. با استفاده از سیستم مدیا در نیروگاه کاشان، توان خالص خروجی از نیروگاه به میزان 166/5 درصد، بازده انرژی و اگزرژی سیکل گازی به ترتیب 26/2 و 25/2 درصد افزایش می یابد.
    کلید واژگان
    توربین گاز
    انرژی
    اگزرژی
    تاپسیس
    خنک کاری هوای ورودی
    ترموفلو
    انرژی و محیط زیست

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2024-11-21
    1403-09-01
    ناشر
    انجمن مهندسان مکانیک ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران
    استاد‌یار، گروه مهندسی مکانیک، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران
    استاد‌یار، گروه مهندسی مکانیک، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران

    شاپا
    1605-9719
    URI
    https://dx.doi.org/10.30506/mmep.2024.2029152.2176
    https://mmep.isme.ir/article_714868.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125749

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب