رابطه بین فراشایستگی ادراکشده با خشنودی و خستگی شغلی با تعدیلگر معنادار بودن کار، تبادل رهبر-عضو و انسجام تیمی
(ندگان)پدیدآور
ابراهیمی لویه, پرنیانعامی, عبدالزهراهاشمی, سید اسماعیل
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه فراشایستگی ادراکشده با خشنودی شغلی و خستگی شغلی و همچنین تعیین نقش تعدیلگری معنادار بودن کار، تبادل رهبر عضو و انسجام تیمی در رابطه بین فراشایستگی ادراکشده با خشنودی شغلی و خستگی شغلی میباشد. این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی میباشد و از جنبه شیوه گردآوری دادهها از توصیفی (پیمایشی) است. جامعه آماری 180 نفر از کارکنان یک شرکت بودند که بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامههای سنجش فراشایستگی ادراکشده توس مینارد و همکاران (2006)، خشنودی شغلی کلی (آقو و همکاران ،1993)، پرسشنامه خستگی شغلی (وادانویچ و کاس (1990)، پرسشنامه انسجام تیمی (کارلس و دی پاولا،2000)، پرسشنامه معناداری کار (استگر و همکاران ،۲۰۱۲) و پرسشنامه تبادل رهبر-عضو (گرائن و یوهل-بین، 1995) استفاده شد. در این پژوهش برای تحلیل دادهها از روشهای همبستگی و رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها نشان داد که بین فراشایستگی با خشنودی شغلی همبستگی مثبت و با خستگی شغلی همبستگی منفی وجود داشت. همچنین معنادار بودن کار، انسجام تیمی و تبادل رهبر-عضو رابطه بین فراشایستگی ادراکشده با خشنودی شغلی و خستگی شغلی را تعدیل نمودهاند.
کلید واژگان
فراشایستگی ادراکشدهخشنودی شغلی
خستگی شغلی
معنادار بودن کار
تبادل رهبر-عضو
روانشناسی اجتماعی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2023-11-221402-09-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.استاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
شاپا
2322-37822322-4312



