طراحی مدل مفهومی نوآوری اجتماعی در سازمانهای مردم نهاد با رویکرد گرندد تئوری
(ندگان)پدیدآور
لقمان استرکی, سمیرا
نوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش شناسایی مولفهها و ابعاد اصلی نوآوری اجتماعی در سازمانهای مردم نهاد و ارائه مدل با استفاده از راهبرد گرندد تئوری میباشد. روش تحقیق از حیث نتیجه جز تحقیقات کاربردی- توسعهای و از حیث هدف جز تحقیقات اکتشافی و از حیث روش جز تحقیقات کیفی مبتنی بر راهبرد گراندد تئوری است. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان نوآوری اجتماعی و مدیران سازمانهای مردم نهاد میباشد و برای تحلیل دادههای پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد. پس از پیادهسازی و تحلیل مصاحبهها و کدگذاری باز، محوری و انتخابی، نتایج نشان داد که نوآوری اجتماعی سمنها توسط شرایط علی (کار گروهی و تیمی، اعتماد سازی، فرهنگسازی و آگاهیبخشی و تفکر سیستمی)، دلایل زمینهای (سیاستگذاری، نگرشها و سرمایهگذاری)، عوامل مداخلهگر (قانونی، سیاسی، سازمانی و منابع مالی)، مقوله محوری (نوآوری اجتماعی سمنها)، راهبردها (حمایتی، آموزش و توانمندسازی، ارتباطات، مشارکتی و مدیریتی) و پیامدهای (توسعه سمنها، تحول اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی) تحقق مییابد. نتایج نشان میدهد که مدل پژوهش از سطح قابل قبولی برخوردار است.
کلید واژگان
نوآوری اجتماعیسازمان مردم نهاد
گرندد تئوری
سیاستگذاری اجتماعی
نوآوری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2025-01-201403-11-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)Sharif University of Technology (Policy Research Institute)
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت سیستم-دانشگاه تهران- پردیس فارابیشاپا
2476-72202717-1973



