پژوهشی پیرامون منشا صوری نقوش سفالینههای زمینه نخودی نیشابور سده سه و چهار هجری
(ندگان)پدیدآور
میرزائی فشمی, حدیث
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سفالهای زمینهنخودی نیشابور بهدلیل نقوش منحصربهفردشان، بسیار مورد توجه هستند. این سفالینهها، نه در ادوار قبل از سدة سه هجری شناخته شده بودند و نه بعد از قرن چهار هجری استمرار تولید داشتند. در هیچکدام از نظریاتی که در مورد این سفالینهها مطرح شده است، به ذکر مدارک و دلایل معتبر و کافی نپرداختهاند. در این پژوهش، تلاش میشود ضمن مطالعه در باب منشأ صوری نقوش سفالینهها و در بر داشتن تعداد مناسبی از آثار به ذکر دلایل مستدل مبنیبر منبع الهام نقوش و شباهتهای صوری آنها پرداخته شود. در واقع سؤال پژوهش این است که منشأ صوری این نقوش چیست؟ فرم لباس، کفش، پارچههای بهکاررفته، شیوة ترکیببندی تصویر، عناصر گیاهی پراکنده در زمینه و در دست پیکرهها، لکههای دایرهشکل سفید روی موها، شیوة تزئین اسبها و... از چه متأثر هستند و چه ریشهای دارند؟ این پژوهش مسائل مربوط به محتوای نقوش را بررسی نمیکند و تمرکز آن صرفاً منشأ نقوش به لحاظ فرمی است.در این دوره، شاهد تأثیرپذیری فرمی نگارهها از سوی منطقة سغد و آسیایمیانه و هنر دوران ساسانی هستیم. بهنظر میرسد وجود امنیت و آسایش در زمان حکمرانی امپراطوران سامانی و جادة ابریشم که از چین تا سواحل مدیترانه امتداد داشت و به رونق بازرگانی میافزود، سبب شد منطقة سغد تأثیرگذاری بسیاری را بر شیوة تصویرپردازی نقوش سفالینههای مذبور داشته باشد.این پژوهش، دارای نظامی کیفی و راهبردی و براسـاس هدف خود، از نوع پژوهشهای بنیادی و از نظر روش پژوهش، از نوع پژوهشهای تاریخی است. این پژوهش، با روش توصـیفی- تحلیلی، به بحثوتحلیل پرداخته است.
کلید واژگان
سفالینههای زمینهنخودینیشابور
چارلز ویلکنسون
آسیایمیانه
ساسانی
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center
سازمان پدید آورنده
کارشناسارشد مجموعه هنرهای پژوهشی و صنایع دستی، گرایش تاریخ هنر جهان اسلام، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.شاپا
2345-66122345-6620



