تدوین الگوی احساس ریسک سرمایه گذاران در گزارشات سالانه با رویکرد پدیدارشناسی و تحلیل مضمون آتراید –استیرلینگ
(ندگان)پدیدآور
نیکو پرور یزدی, محمودتفتیان, اکرمخواجه محمودآبادی, حمیدناظمی اردکانی, مهدی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تصمیمهای مالی، پیچیده و دارای ریسک بوده، لذا سرمایهگذاران تمایل دارند از مخاطراتی که سرمایهگذاری آنها را تهدید میکند، آگاه باشند. گزارشاتسالانه شرکتها و اطلاعات موجود در صورتهایمالی، میتواند محرک احساسریسک سرمایهگذارن باشد. این احساس، بر برآورد ریسک و تصمیمگیری سرمایهگذاران اثر میگذارد. لذا هدف این پژوهش، فهم پدیدارشناسانه از احساسریسک سرمایهگذاران براساس گزارشاتسالانه شرکتها و استخراج الگوی احساسریسک آنها میباشد. برای اینمنظور از روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی و تحلیل مضمون آتراید–استیرلینگ استفادهشد. برای جمعآوری دادهها با 17 نفر از خبرگان در این حوزه مصاحبه شده و براساس مصاحبههای عمیق انجامشده، یافتههای تحقیق در سه محورکلی(مفاهیم) :1-لحن افشاء کیفی(2 بعد، 4 مولفه و 8 شاخص) 2-منابع ریسک(4 بعد، 35 مولفه و 69 شاخص) و 3-حاکمیت شرکتی(3 بعد، 6 مولفه و 12 شاخص) سازماندهی شدند. الگوی پیشنهادی، چارچوبی منسجم در زمینه احساسریسک سرمایهگذاران فراهم نموده و گامی نو درراستای گسترش ادبیات این حوزه و راهنمایی مؤثر برای سرمایهگذاران و پژوهشهای آتی خواهد بود.
کلید واژگان
احساس ریسکگزارشات سالانه
پدیدار شناسی
تحلیل مضمون
شماره نشریه
52تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گرو ه حسابداری، واحد یزد، دانشگا ه آزاد اسلامی، یزد، ایران.دانشیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
استادیار، گروه مدیریت مالی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.



