تحلیل رفتار اطلاعاتی کاربران شبکههای اجتماعی در کسبوکارهای الکترونیکی با بهرهگیری از دادهکاوی
(ندگان)پدیدآور
عمرانی طبرستانی, محمد رضانقشینه, نادرفهیمی فر, سپیدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دنیای رقابتی امروز، کاربران در کانون اصلی توجه کسبوکارها قرار دارند و وفاداری آنها، عامل اصلی کسب مزیت رقابتی است. پیشرفت مستمر در عرصه کسبوکار الکترونیکی، رویکردهایی را که به خلق ارزش و ایجاد ارتباط بلندمدت با کاربران منجر میشوند، در دستور کار کسبوکارها قرار داده است. از این رو، بسیاری از مدیران IT باور دارند که آینده کسبوکار به مدیریت تجربه کاربران بستگی دارد. مسئله مدیریت رفتار کاربران کسبوکار در این پژوهش، بهدنبال جلب رضایت کاربران کسبوکارهای الکترونیکی و رسیدن به وفاداری آنها در راستای خرید، تکرار خرید و معرفی محصول به دیگران است. به همین دلیل، مدیریت روابط با کاربران کسبوکارهای الکترونیکی در کسبوکارهای الکترونیکی، از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا امروزه با گسترش پایگاههای ثبت دادههای خدماتی و حجم بالای دادههای ذخیرهشده، به ابزاری نیاز است تا بتوان دادههای ذخیرهشده در شبکههای اجتماعی کسبوکار را پردازش کرد. هدف اصلی انجام این پژوهش، تبیین رفتار کاربران شبکههای اجتماعی در کسبوکارهای الکترونیکی است. در این پژوهش، دادهکاوی بر اساس روش شبکههای بیزین و شبکههای عصبی مصنوعی انجام شد. دادههای این پژوهش، بر اساس یک نمونه هزارتایی از مستندات و گزارشهای کسبوکارهای الکترونیکی تنظیم شد. بر اساس مدل نهایی پژوهش، مدیران کسبوکارهای الکترونیکی باید به میزان بازخورد شبکههای اجتماعی برای مؤلفه مدیریت شبکههای اجتماعی کسبوکار و تعداد بهاشتراکگذاری کاربران کسبوکار برای مؤلفه مدیریت رفتار کاربران کسبوکار توجه ویژهای کنند؛ زیرا دارای بیشترین وزن پیشگویی در مدل دادهکاوی پژوهش هستند. از سوی دیگر، تحصیلات کاربران برای مؤلفه مشخصات کاربران کسبوکار و سفارشیسازی محصولات و خدمات برای مؤلفه مدیریت روابط با کاربران کسبوکارهای الکترونیکی نیز، در راستای اهداف مدیران کسبوکارهای الکترونیکی، حائز اهمیت است.
کلید واژگان
رفتار کاربراناطلاعات شبکههای اجتماعی
کسبوکارهای الکترونیکی
دادهکاوی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-02-201401-12-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، پردیس بینالملل، دانشگاه تهران، کیش، ایراندانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران




