| dc.contributor.author | حسینزاده (یزدی), محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-20T11:38:58Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-10T11:39:00Z | |
| dc.date.available | 1403-04-20T11:38:58Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-10T11:39:00Z | |
| dc.date.issued | 2024-04-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2023-12-27 | en_US |
| dc.date.submitted | 1402-10-06 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسینزاده (یزدی), محمد. (1403). اصل علیت؛ تقریرها، بداهت و اثباتناپذیری با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی. حکمت اسلامی, 10(4391402), 141-164. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-5105 | |
| dc.identifier.uri | https://fhi.hekmateislami.com/article_195729.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1100465 | |
| dc.description.abstract | علامه طباطبایی همچون عموم حکمای مسلمان، اصل علیت را گزارهای ضروری می داند و از بدیهیات اولیه میشمارد بلکه انکار آن را خروج از فطرت انسانی میداند. او اصل علیت را اثباتناپذیر و متمایز از مسأله مناط حاجت تلقی میکند. با توجه به این دیدگاه، مسأله اصلی پژوهش کنونی، طرح و بررسی مهمترین مباحث معرفتشناسی در ساحت اصل علیت با تأکید بر نگرش علامه طباطبایی است. مهمترین مباحث معرفتشناسی مربوط به این اصل در ویژگیهای معرفتشناختی آن تبلور مییابد. ازاینرو پس از بررسی تقریرهای گوناگون اصل علیت از باب مقدمه، ویژگیهای معرفتشناختی آن (همانند ضروری، بدیهی اولی، اثباتناپذیر و تحلیلی یا ترکیبی بودن) را برمی رسیم و دلیل آنها را تبیین میکنیم.دستاورد این جستار، امتناع اقامه برهان حقیقی برای اثبات اصل علیت است. هر استدلالی که برای اثباتش ارائه شود، حتی اگر از راه احتمالات باشد، تنبیهی یا جدلی است؛ زیرا اعتبار هر استدلالی ـ اعم از له و علیه، موافق و مخالف ـ بر پذیرش این اصل مبتنی است و بدون آن هیچ استدلالی نمیتوان اقامه کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1008 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مجمع عالی حکمت اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | حکمت اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Hikmat-e-Islami | en_US |
| dc.subject | بدیهی اولی | fa_IR |
| dc.subject | اثباتناپذیری | fa_IR |
| dc.subject | اصل تناقض | fa_IR |
| dc.subject | تحلیلی | fa_IR |
| dc.subject | اصل علیت | fa_IR |
| dc.subject | نظری | fa_IR |
| dc.subject | مناط احتیاج به علت | fa_IR |
| dc.subject | فلسفه | fa_IR |
| dc.title | اصل علیت؛ تقریرها، بداهت و اثباتناپذیری با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 4391402 | |
| dc.citation.spage | 141 | |
| dc.citation.epage | 164 | |