دوره 13, شماره 26
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی بیان احساسات زبانآموزان فرانسه
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-02-20)احساسات عموماً بهعنوان تجربیات ذهنی شخصی توصیف میشوند و زبان امکاناتی برای بیان آن در اختیار سخنگویان قرار میدهد. از این میان میتوان به استفاده از طبقات واژگانی صفات و افعال و همچنین بیان استعاری اشاره کرد. همچنین با ...
-
چندمعنایی پیشوند «هم-» در صرف ساختاری
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-02-20)پیشوند «هم-» در زبان فارسی، با اتصال به پایههای اسمی و قیدی، صفت، اسم و یا قید مشتق میسازد. در این مقاله که در چارچوب صرف ساختاری بوی (2010) نگاشته شده است، ابتدا حوزههای معنایی بیش از 500 واژهی مشتق دارای پیشوند «هم-» ...
-
مقوله و ساختار عددواژههای فارسی
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-02-20)بازنمایی زبانی اعداد در زبان عددواژه نامیده میشود. در برخی زبانها عددواژهها ویژگیهای متمایزی را بههمراه دارند که موجب میشود آنها به عنوان یک طبقه واژگانی بهشمار آیند. ازطرفی در تحلیلهای زبانی عموما عددواژههای ساده ...
-
بررسی اثربخشی آگاهی واجی بر دانش ریاضی دانشآموزان دختر
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-02-20)در این مقاله تأثیر آموزش آگاهی واجی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان پایه دوم دبستان مورد بررسی قرار میگیرد. از بین دانشآموزان دختر پایه دوم دبستان شهر قوچان با میانگین سنی 7.6 سال تعداد 140 نفر انتخاب شدند که 70 نفر بهعنوان ...
-
تحلیل مفهوم رند در غزلیات حافظ بر اساس نظریۀ آمیختگی مفهومی
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-02-20)ساختار نظریۀ آمیختگی مفهومی بر این پایه استوار است که فرایندِ معناپردازی از ترکیب و آمیزش ساختهای مفهومی به دست میآید. در این فرایند فضاهای ذهنیِ درونداد شکل میگیرند، نگاشت بین فضاها رخ میدهد و در نتیجۀ فرافکنی گزینشی ...
-
بررسی ترمیم در مکالمات تلفنی و رودررو در زبان لری (گویش کهگیلویهای) در مقایسه با زبان فارسی
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-02-20)علیرغم وجود مطالعات گوناگون در حوزه ترمیم در زبانهای مختلف، ترمیم در زبان لری تاکنون بررسی نشده است. هدف این پژوهش مطالعه ترمیم در گویش کهگیلویهای زبان لری در مقایسه با زبان فارسی است. پژوهشگران در این مطالعه به بررسی ...
-
کارایی نرمافزار پرات در آموزش الگوی تکیه جفت کلمات فعلی-اسمی انگلیسی به زبانآموزان فارسیزبان
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-02-20)هدف پژوهش حاضر بررسی کارایی نرمافزار پرات در آموزش الگوی تکیه جفت واژگان فعلی و اسمی است که صورت نوشتاری یکسانی دارند، اما با تغییر الگوی تکیه مقوله دستوری تغییر میکند. روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بین ...
-
مقایسۀ زبانشناختی گونههای فارسیِ هِروی و کابلی
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-02-20)با وجود قرابت واژگانی میان ساکنان دو سوی مرز جمهوری اسلامی ایران و افغانستان تاکنون نقشة گویشی وجود ندارد که در آن مرزهای گویشهای فارسی شرق ایران و غرب افغانستان مشخص شده باشد. این دو کشور همسایه و مسلمان در مرزی به طول ...
-
واکههای بسیط در شعر موزون فارسی
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-02-20)در این مقاله عملکردِ واکههای بسیط در شعر و عروض فارسی تشریح شده است. نویسنده با بازاندیشی و استدلال در نمونههای شعر موزون فارسی نشان داده است که اولاً تظاهرِ آوایی واکههای بسیط بهلحاظ کیفی و کمّی در شعر فارسی دوازده ...
-
مقایسه سنتهای فلسفه تحلیلی و قارهای در رویارویی با زبان
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-02-20)موضوع این مقاله فلسفه زبان است و هدف آن مقایسۀ سنتهای فلسفه تحلیلی و قارهای در رویارویی با زبان. به همین منظور ابتدا این دو سنت فلسفی به اجمال معرفی شدهاند سپس به بررسی این موضوع پرداخته شد که با هریک از این دو دیدگاه ...
-
ساخت چپچین در هورامی و نقش اطلاعی آن
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-02-20)چپچینی فرآیندی نحوی است که بهواسطه آن عنصری از جایگاه اصلی خود خارج میشود و در ابتدای جمله قرار میگیرد. جایگاه اصلی عنصر چپچین با عنصری بازیافتی که به شکلی بازیافت نقش نحوی آن سازه چپچین را برعهده دارد اشغال میشود. ...
-
استانداردسازی دادهها و اطلاعات گویشی: ضرورت و راهکار
(دانشگاه بوعلی سینا, 2024-02-20)گویششناسی به مطالعۀ علمی یک گویش و توزیع جغرافیایی آن میپردازد. هر گویش یک زبان است و مطالعۀ یک گویش به تحلیلهای بسیار زیادی نیاز دارد که همین امر به طولانیشدن مدت انجام مطالعات مربوط به یک گویش میانجامد. گردآوری ...



