دوره 14, شماره 55
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
چگونگی شکل گیری معنا در سوره نازعات از منظر نظریه ساختارگرا
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2023-12-22)نقد متون بر اساس نظریۀ ساختارگرا، امری است که اخیراً در محافل علمی رواج یافته است و بر اساس آن، از کوچکترین علائم صوتی و موسیقایی تا بزرگترین آن یعنی واژگان و چگونگی کنار هم قرار گرفتن آن، در معنا مؤثر است و بر این اساس، ...
-
تحلیل و ارزیابی اقوال مفسّران دربارۀ حرف (واو) مندرج در فراز «وَ لِیَکُونَ من الموقنین» (آیۀ 75 انعام)
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2023-12-22)ترکیب (واو+ لام تعلیل+ فعل مضارع) از ترکیبهای پرکاربرد در آیات قرآن کریم است. یکی از نمونههای قرآنی که ترکیب مذکور در آن استعمال شده، آیۀ 75 سوره انعام است که مفسران چهار دیدگاه عاطفه، استینافیه، اعتراضیه و زائده را ...
-
ثبات و تغیّر در معاصی و جرائم شرعی از منظر قرآن کریم
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2023-12-22)از نگاه قرآن کریم و روایات، نسبت به رفتارهای گوناگون بشری احکامی انشا گردیده که برخی از آنها الزام آور است و انجام آن رفتارها خواه از جنس فعل و خواه ترک فعل، به دلیل نقض و مخالفت با احکام الزامی مستوجب عقوبت و مجازاتهایی ...
-
ویژگیها و رویکردهای قصاصون در حوزۀ تفسیر قرآن در سدههای اولیۀ اسلامی
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2023-12-22)یکی از ابزارها و اسلوبهای کلامی تأثیرگذار و کارآمد در انتقال مفاهیم و تجارب اممکه پیشینهای کهن دارد، قصه و قصه گویی است. در جامعهی اسلامی، این فن، صبغه دینی یافت و قصاصون یهودی تازه مسلمان، آموزههای آئین پیشین (یهودیّت) ...
-
تأمّلی در مصادیق علم پیامبر(ص) بر اساس آیۀ 113 سورۀ نساء
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2023-12-22)مفسّران در برداشت حقیقی از گزاره «وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ» در آیۀ 113 سوره نساء اختلاف نظر دارند. توجه به علم پیامبر (ص) به مثابه موضوعی مهم، قدمتی همزاد با نزول وحی دارد و همواره مورد توجه اندیشمندان قرآنی ...
-
تقابل جهانبینی گفتمانی حضرت نوح(ع) و قوم او در سورۀ هود طبق تحلیل گفتمان انتقادی واندایک
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2023-12-22)تحلیل گفتمان انتقادی درصدد کشف جهانبینی گوینده از طریق بررسی نحوه گفتمان با شرایط برونمتنی است. وان دایک زبان را حامل ایدئولوژی گوینده و دارای بار قدرت میداند. او در گفتمان انتقادی، به تأکید بر ویژگیهای مثبت خود و ...



