• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی فرهنگ ایلام
    • دوره 24, 80,81
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی فرهنگ ایلام
    • دوره 24, 80,81
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل دلایل پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از دیدگاه معلمان (مورد مطالعه: معلمان شهرستان ملکشاهی)

    (ندگان)پدیدآور
    پیری, حسنمنتی, محمدپیری, هادیمنصوری نیا, فرشته
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تحقیق حاضر به روشی کیفی از نوع تحلیل تماتیک و با هدف تحلیل دلایل پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس شهرستان ملکشاهی در استان ایلام از دیدگاه معلمان انجام شد. مدارس مورد مطالعه به سه دستۀ شهری، روستایی و عشایری تقسیم شدند. برای جمع­آوری داده‌ها از 32 مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته و از شیوۀ نمونه‌گیری مبتنی بر هدف استفاده گردید و با 32 معلم مشغول به تدریس در این مدارس مصاحبه شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز به روش پیاده کردن داده‌ها و تبدیل آنها به متن، تحلیل مصاحبه­ها و کدگذاری مفاهیم حاصل از این مصاحبه­ها انجام گرفت. در نهایت نیز این مفاهیم، دسته‌بندی و طبقه‌بندی شدند. سؤالات اصلی تحقیق عبارت بودند از: 1- دلایل پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهرستان ملکشاهی کدامند؟ و 2- آیا در ارزشیابی تحصیلی به این عوامل اثرگذار و مهم توجه می‌شود یا خیر؟ یافته­های پژوهش 5 تم اصلی را نشان دادند: 1- مداخله­گرهای زمینه­ای؛ 2- چالش­های خانوادگی؛ 3- معیشت آسیب­پذیر؛ 4- بسترهای اجتماعی و فرهنگی و 5- تم آموزشی. علاوه بر این، ارزشیابی به شیوۀ کنونی در نظام آموزشی مدارس ابتدایی و صحبت کردن دانش‌آموزان ملکشاهی به زبان کردی و مسلط نبودن آنها به زبان فارسی، به‌ویژه در مناطق روستایی و عشایری، از دلایل مؤثر در افت تحصیلی آنها به شمار می‌رود.
    کلید واژگان
    بسترهای اجتماعی و فرهنگی
    پیشرفت تحصیلی
    دانش‌آموزان
    شهرستان ملکشاهی

    شماره نشریه
    8081
    تاریخ نشر
    2024-02-20
    1402-12-01
    ناشر
    اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام
    سازمان پدید آورنده
    وزارت آموزش و پرورش
    وزارت آموزش و پرورش
    وزارت آموزش و پرورش
    وزارت آموزش و پرورش

    شاپا
    2676-5942
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/farhang.2024.392746.1693
    https://www.farhangeilam.ir/article_191352.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1084092

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب