نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخوش فر, غلامرضاfa_IR
dc.contributor.authorعبداله پور, مریمfa_IR
dc.contributor.authorکریم زاده, ساراfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:20:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:20:14Z
dc.date.available1399-07-08T21:20:14Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:20:14Z
dc.date.issued2012-11-21en_US
dc.date.issued1391-09-01fa_IR
dc.date.submitted2012-08-31en_US
dc.date.submitted1391-06-10fa_IR
dc.identifier.citationخوش فر, غلامرضا, عبداله پور, مریم, کریم زاده, سارا. (1391). بررسی تأثیر گردشگری خانه¬های دوم بر سرمایه¬ی اجتماعی (مورد مطالعه: روستاهای لیره سر و سیاوَرَز شهرستان تنکابن). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1(2), 131-152.fa_IR
dc.identifier.issn2322-309X
dc.identifier.issn2538-4465
dc.identifier.urihttp://tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_307.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/108094
dc.description.abstractاثرات گردشگری خانه­های دوم، به سه دسته­ی اقتصادی، اجتماعی و زیست­محیطی تقسیم شده است. در مقاله­ی حاضر، مسأله­ی اصلی اثرات اجتماعی گردشگری خانه­های دوم است. هدف این مطالعه، سنجش تأثیر وجود گردشگری خانه­های دوم به عنوان یک پدیده­ی معاصر در سکونتگاه­های روستایی، بر تغییرات میزان سرمایه­ی اجتماعی و ابعاد آن در میان ساکنان این مناطق است. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه­ی آماری، روستاهای واجد و فاقد خانه­ی دوم در سطح شهرستان تنکابن بوده است. حجم نمونه­ی آماری، 228 نفر است که از ساکنان 15 سال به بالای روستاهای سیاوَرَز (واجد خانه­های دوم) و لیره سر (فاقد خانه­ی دوم) به شیوه­ی تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه­ی محقق ساخته جمع­آوری شد. اعتبار سؤالات با استفاده از اعتبار محتوایی (از نوع صوری) و پایایی ابزار سنجش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (78/0) مورد تأیید قرار گرفت. یافته­ها نشان داد که تفاوت سرمایه­ی اجتماعی در هر دو روستا از لحاظ آماری معنی­دار نیست؛ لکن جزئیات نتایج نشان داد که مؤلفه­های مشارکت اجتماعی رسمی، اعتماد اجتماعی و اعتماد نهادی در روستای سیاوَرَز (دارای خانه­های دوم)، به طرز معنی­داری از روستای لیره سر (فاقد خانه­ی دوم) کمتر است. همچنین نتایج نشان داد که سطح تحصیلات و میزان درآمد ساکنان روستای سیاوَرَز (دارای خانه­های دوم)، به طرز معنی‌داری بیشتر از روستای لیره سر (فاقد خانه­ی دوم) است. گسترش خانه­های دوم با اثرات اقتصادی مثبت (افزایش سطح تحصیلات و میزان درآمد) و پیامدهای اجتماعی منفی (کاهش در مؤلفه­های سرمایه­ی اجتماعی)، معماگونه و متناقض­نما به نظر می­رسند و در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.fa_IR
dc.format.extent244
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Mazandaranen_US
dc.relation.ispartofبرنامه ریزی و توسعه گردشگریfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Tourism Planning and Developmenten_US
dc.subjectسرمایه¬ی اجتماعیfa_IR
dc.subjectگردشگری خانه¬های دومfa_IR
dc.subjectاعتمادfa_IR
dc.subjectمشارکتfa_IR
dc.subjectشبکه¬ی روابط اجتماعیfa_IR
dc.subjectتنکابنfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر گردشگری خانه¬های دوم بر سرمایه¬ی اجتماعی (مورد مطالعه: روستاهای لیره سر و سیاوَرَز شهرستان تنکابن)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگلستانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه پیام نور تهرانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue2
dc.citation.spage131
dc.citation.epage152


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد