بررسی تأثیر گردشگری خانه¬های دوم بر سرمایه¬ی اجتماعی (مورد مطالعه: روستاهای لیره سر و سیاوَرَز شهرستان تنکابن)
(ندگان)پدیدآور
خوش فر, غلامرضاعبداله پور, مریمکریم زاده, سارانوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اثرات گردشگری خانههای دوم، به سه دستهی اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی تقسیم شده است. در مقالهی حاضر، مسألهی اصلی اثرات اجتماعی گردشگری خانههای دوم است. هدف این مطالعه، سنجش تأثیر وجود گردشگری خانههای دوم به عنوان یک پدیدهی معاصر در سکونتگاههای روستایی، بر تغییرات میزان سرمایهی اجتماعی و ابعاد آن در میان ساکنان این مناطق است. روش تحقیق، پیمایشی و جامعهی آماری، روستاهای واجد و فاقد خانهی دوم در سطح شهرستان تنکابن بوده است. حجم نمونهی آماری، 228 نفر است که از ساکنان 15 سال به بالای روستاهای سیاوَرَز (واجد خانههای دوم) و لیره سر (فاقد خانهی دوم) به شیوهی تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته جمعآوری شد. اعتبار سؤالات با استفاده از اعتبار محتوایی (از نوع صوری) و پایایی ابزار سنجش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (78/0) مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تفاوت سرمایهی اجتماعی در هر دو روستا از لحاظ آماری معنیدار نیست؛ لکن جزئیات نتایج نشان داد که مؤلفههای مشارکت اجتماعی رسمی، اعتماد اجتماعی و اعتماد نهادی در روستای سیاوَرَز (دارای خانههای دوم)، به طرز معنیداری از روستای لیره سر (فاقد خانهی دوم) کمتر است. همچنین نتایج نشان داد که سطح تحصیلات و میزان درآمد ساکنان روستای سیاوَرَز (دارای خانههای دوم)، به طرز معنیداری بیشتر از روستای لیره سر (فاقد خانهی دوم) است. گسترش خانههای دوم با اثرات اقتصادی مثبت (افزایش سطح تحصیلات و میزان درآمد) و پیامدهای اجتماعی منفی (کاهش در مؤلفههای سرمایهی اجتماعی)، معماگونه و متناقضنما به نظر میرسند و در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.
کلید واژگان
سرمایه¬ی اجتماعیگردشگری خانه¬های دوم
اعتماد
مشارکت
شبکه¬ی روابط اجتماعی
تنکابن
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
گلستاندانشگاه مازندران
دانشگاه پیام نور تهران
شاپا
2322-309X2538-4465




