• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • برنامه ریزی و توسعه گردشگری
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • برنامه ریزی و توسعه گردشگری
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر گردشگری خانه¬های دوم بر سرمایه¬ی اجتماعی (مورد مطالعه: روستاهای لیره سر و سیاوَرَز شهرستان تنکابن)

    (ندگان)پدیدآور
    خوش فر, غلامرضاعبداله پور, مریمکریم زاده, سارا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    244.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اثرات گردشگری خانه­های دوم، به سه دسته­ی اقتصادی، اجتماعی و زیست­محیطی تقسیم شده است. در مقاله­ی حاضر، مسأله­ی اصلی اثرات اجتماعی گردشگری خانه­های دوم است. هدف این مطالعه، سنجش تأثیر وجود گردشگری خانه­های دوم به عنوان یک پدیده­ی معاصر در سکونتگاه­های روستایی، بر تغییرات میزان سرمایه­ی اجتماعی و ابعاد آن در میان ساکنان این مناطق است. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه­ی آماری، روستاهای واجد و فاقد خانه­ی دوم در سطح شهرستان تنکابن بوده است. حجم نمونه­ی آماری، 228 نفر است که از ساکنان 15 سال به بالای روستاهای سیاوَرَز (واجد خانه­های دوم) و لیره سر (فاقد خانه­ی دوم) به شیوه­ی تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه­ی محقق ساخته جمع­آوری شد. اعتبار سؤالات با استفاده از اعتبار محتوایی (از نوع صوری) و پایایی ابزار سنجش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (78/0) مورد تأیید قرار گرفت. یافته­ها نشان داد که تفاوت سرمایه­ی اجتماعی در هر دو روستا از لحاظ آماری معنی­دار نیست؛ لکن جزئیات نتایج نشان داد که مؤلفه­های مشارکت اجتماعی رسمی، اعتماد اجتماعی و اعتماد نهادی در روستای سیاوَرَز (دارای خانه­های دوم)، به طرز معنی­داری از روستای لیره سر (فاقد خانه­ی دوم) کمتر است. همچنین نتایج نشان داد که سطح تحصیلات و میزان درآمد ساکنان روستای سیاوَرَز (دارای خانه­های دوم)، به طرز معنی‌داری بیشتر از روستای لیره سر (فاقد خانه­ی دوم) است. گسترش خانه­های دوم با اثرات اقتصادی مثبت (افزایش سطح تحصیلات و میزان درآمد) و پیامدهای اجتماعی منفی (کاهش در مؤلفه­های سرمایه­ی اجتماعی)، معماگونه و متناقض­نما به نظر می­رسند و در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.
    کلید واژگان
    سرمایه¬ی اجتماعی
    گردشگری خانه¬های دوم
    اعتماد
    مشارکت
    شبکه¬ی روابط اجتماعی
    تنکابن

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2012-11-21
    1391-09-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    University of Mazandaran
    سازمان پدید آورنده
    گلستان
    دانشگاه مازندران
    دانشگاه پیام نور تهران

    شاپا
    2322-309X
    2538-4465
    URI
    http://tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_307.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/108094

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب