نقش گردشگری خانههای دوم در تشدید فرآیند کالایی شدن فضا (مطالعه موردی: عرصههای روستایی شهرستان محمودآباد)
(ندگان)پدیدآور
رحمانی فضلی, عبدالرضاسجادی, ژیلاصدیقی, صابرنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش ارزیابی تأثیرات اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و فرهنگی گردشگری خانههای دوم در کالایی شدن فضای روستایی شهرستان محمودآباد استان مازندران است. در این مطالعه از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش، روستاهای شهرستان محمودآباد به تعداد 91 روستا بر اساس سرشماری سال 1395 مرکز آمار ایران بودند که نیمی از روستاها بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. برای تعیین اعتبار ابزار پژوهش از اظهارنظر استادان و متخصصان ذیربط و برای تعیین پایایی آن از همسانی درونی بهروش آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ 76/0 تا 94/0 برای متغیرهای گوناگون بهدست آمد که نشان از بهینگی پرسشنامه داشت. نتایج نشان داده است که در بعد اقتصادی؛ افزایش قیمت زمین و مسکن، افزایش قیمت اجاره خانهها، کاهش قدرت خرید جوانان؛ در بعد اجتماعی-فرهنگی؛ احساس خصوصی شدن روستاها، گسترش کالاهای لوکس و فرهنگ مصرفگرایی در روستاها؛ بهبود و افزایش رضایت از زیرساختها و امکانات؛ در بعد محیطی؛ تخریب اراضی جنگلی، تشدید تغییر کاربری ارضی زراعی به مسکونی، کاهش تعداد قطعات زمینهای کشاورزی و نوسازی خانههای روستایی از مهمترین عواملی هستند که میتوانند درمجموع در تشدید فرایند کالایی شدن فضای روستایی شهرستان محمودآباد نقش مهمی را ایفا نمایند.
کلید واژگان
گردشگری خانههای دومکالایی شدن فضا
عرصههای روستایی
محمودآباد
مازندران
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2322-309X2538-4465




