| dc.contributor.author | شعبانی, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهری, فرشید | fa_IR |
| dc.contributor.author | منصوربخت, قباد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T21:18:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T21:18:30Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T21:18:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T21:18:30Z | |
| dc.date.issued | 2019-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-09-03 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-06-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شعبانی, رضا, مهری, فرشید, منصوربخت, قباد. (1398). جایگاه دین در برخی از متون کتب درسی دوره پهلوی اول (تاریخ، تعلیمات دینی، ادبیات فارسی). فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام, 10(19), 95-125. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251757X | |
| dc.identifier.uri | https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_9226.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/107467 | |
| dc.description.abstract | آنچه که در این مقاله با عنوان جایگاه دین در متون درسی مقاطع ابتدایی و متوسطه دوره حکومت پهلوی اول مورد بررسی قرار گرفت، حاوی مطالبی در خصوص جایگاه ادیان الهی و غیرالهی در متون درسی کتب مختلف از جمله؛ تاریخ، تعلیمات مدنی، لآلی الادب و تعلیمات دینی بودهاست. با توجه به اینکه حاکمیت در این زمان درصدد نوسازی نظام آموزشی مبتنی بر ایدئولوژی ناسیونالیسم و سکولاریسم غربگرا بوده، دستگاه فرهنگی رژیم در برخورد با مسائل دینی بهخصوص مقوله دین اسلام در کتب درسی، درصدد برآمد محدودیتهایی در این زمینه بهوجود آورد. لازم بهذکر است رویکرد نظام آموزشی پهلوی اول نسبت به ادیانی نظیر زرتشت با توجه به نگاه خاص به دوران ایران باستان نسبت به ادیان دیگر کاملاً متفاوت بوده است. در هر صورت تلاش نگارنده در این مقاله بر این بوده تا مباحث مورد نظر را به استناد برخی منابع کتب درسی ابتدایی و متوسطه دوره پهلوی اول مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه محور موضوعی مقاله جایگاه دین در برخی متون درسی دوره حکومت پهلوی بوده، سعی شد جایگاه ادیان ایرانی و غیرایرانی دوره پیش از اسلام و پس از آن و نیز ادیان ملل دیگر در این دوران، مورد توجه قرار گیرد. البته شاخصه اصلی مقاله در خصوص نشان دادن چگونگی جایگاه دین اسلام در کتب درسی براساس مبانی نظری گفته شده در فوق است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 462 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tabriz | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Iranian Islamic Period History | en_US |
| dc.subject | رژیم پهلوی اول | fa_IR |
| dc.subject | متون درسی تاریخ- تعلیمات دینی و ادبیات فارسی | fa_IR |
| dc.subject | جایگاه دین اسلام و آیین زرتشت | fa_IR |
| dc.title | جایگاه دین در برخی از متون کتب درسی دوره پهلوی اول (تاریخ، تعلیمات دینی، ادبیات فارسی) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دبیر/آموزش و پرورش | fa_IR |
| dc.contributor.department | هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 19 | |
| dc.citation.spage | 95 | |
| dc.citation.epage | 125 | |