جایگاه دین در برخی از متون کتب درسی دوره پهلوی اول (تاریخ، تعلیمات دینی، ادبیات فارسی)
(ندگان)پدیدآور
شعبانی, رضامهری, فرشیدمنصوربخت, قبادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آنچه که در این مقاله با عنوان جایگاه دین در متون درسی مقاطع ابتدایی و متوسطه دوره حکومت پهلوی اول مورد بررسی قرار گرفت، حاوی مطالبی در خصوص جایگاه ادیان الهی و غیرالهی در متون درسی کتب مختلف از جمله؛ تاریخ، تعلیمات مدنی، لآلی الادب و تعلیمات دینی بودهاست. با توجه به اینکه حاکمیت در این زمان درصدد نوسازی نظام آموزشی مبتنی بر ایدئولوژی ناسیونالیسم و سکولاریسم غربگرا بوده، دستگاه فرهنگی رژیم در برخورد با مسائل دینی بهخصوص مقوله دین اسلام در کتب درسی، درصدد برآمد محدودیتهایی در این زمینه بهوجود آورد. لازم بهذکر است رویکرد نظام آموزشی پهلوی اول نسبت به ادیانی نظیر زرتشت با توجه به نگاه خاص به دوران ایران باستان نسبت به ادیان دیگر کاملاً متفاوت بوده است. در هر صورت تلاش نگارنده در این مقاله بر این بوده تا مباحث مورد نظر را به استناد برخی منابع کتب درسی ابتدایی و متوسطه دوره پهلوی اول مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه محور موضوعی مقاله جایگاه دین در برخی متون درسی دوره حکومت پهلوی بوده، سعی شد جایگاه ادیان ایرانی و غیرایرانی دوره پیش از اسلام و پس از آن و نیز ادیان ملل دیگر در این دوران، مورد توجه قرار گیرد. البته شاخصه اصلی مقاله در خصوص نشان دادن چگونگی جایگاه دین اسلام در کتب درسی براساس مبانی نظری گفته شده در فوق است.
کلید واژگان
رژیم پهلوی اولمتون درسی تاریخ- تعلیمات دینی و ادبیات فارسی
جایگاه دین اسلام و آیین زرتشت
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهراندبیر/آموزش و پرورش
هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی




