• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تامین اجتماعی
    • دوره 19, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تامین اجتماعی
    • دوره 19, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عوامل اثرگذار در کسب آمادگی برای تغییردر سازمان آموزش و پرورش

    (ندگان)پدیدآور
    کرمی, امیدرضاعباسی, محدثه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    8.799 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: یکی از چالش‌های‌ مهم سازمان‌های‌ عصر حاضر، حضور در محیط‌های‌ پرتلاطم‌، ظهور تکنولوژی و فناوری‌های‌ جدید، عدم اطمینان‌های‌ محیطی می‌باشد. تغییر معمولاً موجب می‌شود تا کارمندان از وضعیت آشنا به‌ناچار به وضعیت ناآشنایی حرکت کنند به همین خاطر است که هرگاه‌ تغییر احساس شود، کارکنان در برابر آن مقاومت می‌کنند. در تحقیق حاضر برخی از عوامل که دراین‌رابطه‌ نقش مهمی ایفا می‌کنند ازجمله اعتماد، حمایت سازمانی ادراک‌شده‌، مقاومت در برابر تغییر و ابعاد ساختار سازمانی موردِ بررسی‌ قرار گرفته است. ازجمله‌ اهداف اصلی این تحقیق بررسی عوامل اثرگذار بر آمادگی سازمان در برابر تغییر باتوجه‌به‌ نقش میانجی‌گر اعتماد می‌باشد که در آن نقش عوامل پیش‌بین‌ نظیر ساختار سازمانی (رسمیت، پیچیدگی، تمرکز)، اعتماد و حمایت ادراک‌شده‌ موردِ بررسی‌ واقع می‌شود تا به‌وسیله‌ آن‌ها سازمان درک درستی از این عوامل کسب کند. روش: این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری‌ داده‌ها توصیفی- پیمایشی می‌باشد. با ابزار پرسش‌نامه‌ از تعداد 112 نفر کارمند و مدیر در اداره آموزش‌وپرورش‌ ناحیه یک شیراز داده‌ها گردآوری گردید. بعد از استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه برابر با مقدار 87 به دست‌ آمد. باتوجه‌به‌ کوچک‌بودن‌ حجم نمونه و مشخص‌بودن‌ اعضا جامعه از نمونه‌گیری‌ تصادفی ساده و جهت روایی سازه از آزمون AVE و جهت پایایی از آزمون پایایی ترکیبی استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها و بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از مدل‌سازی‌ معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته‌ها: براساس یافته‌های‌ پژوهش حاضر متغیرهای‌ اعتماد کارکنان و حمایت سازمانی ادراک‌شده،‎ دارای رابطه مثبت و معنی‌دار با متغیر آمادگی برای تغییر و متغیر مقاومت در برابر تغییر، رسمیت و تمرکز دارای رابطه منفی و معنی‌دار با متغیر آمادگی برای تغییر بودند. همچنین متغیر اعتماد در رابطه بین مقاومت در برابر تغییر و آمادگی برای تغییر نقش میانجی دارد. در این تحقیق بین پیچیدگی سازمان با آمادگی برای تغییر رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق شامل آزمون هفت فرضیه بوده که ازاین‌بین‌ شش فرضیه تأیید شد که نشان از رابطه مثبت بین اعتماد، حمایت سازمانی با آمادگی برای تغییر و رابطه منفی بین مقاومت، رسمیت و تمرکز با آمادگی برای تغییر دارد.
    کلید واژگان
    اعتماد
    حمایت سازمانی ادراک شده
    مقاومت در برابر تغییر

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2023-05-22
    1402-03-01
    ناشر
    موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی
    سازمان پدید آورنده
    مدیریت بازرگانی، مدیریت، علامه طباطبایی، تهران
    آموزش ابتدائی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز

    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/qjo.2024.396972.1326
    https://qjo.ssor.ir/article_189296.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1073269

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب